Jaké trendy budou do budoucna ovlivňovat chování spotřebitelů? Tuto otázku by si měl pravidelně pokládat každý, kdo pracuje v marketingu – ať už se jedná o zadavatele nebo agenturu. Síť komunikačních agentur Proximity Worldwide mapuje trendy a sdílí je v rámci skupiny. Momentální zjištění ukazují: stále více se prosazují inovativní platby za produkty a služby pomocí nových technologií, více lidí klade důraz na to, co konzumuje, lidé se projevují v digitálních světech a trhy se rozpadají na velmi levné a opravdu exkluzivní, přičemž střed jako hlavní proud minulosti mizí.
Technologie NFC (Near Field Communication) umožňuje bezdotykovou a velmi rychlou platbu pomocí mobilního telefonu. V Japonsku již funguje velmi dobře a platí se tak běžně například za cestu veřejnou dopravou. Ve Finsku probíhají v režii tamního výrobce Nokia pilotní projekty, které mají otevřít cestu NFC do Evropy. Podobné pokusy se uskutečňují rovněž v Německu, kde ve městě Hanau uvedly firmy Philips a Vodafone rovněž projekt umožňující platby pomocí technologie NFC. Analytici vidí v NFC jednu z cest, která má potenciál radikálně změnit způsob, jakým platíme za produkty a služby. Popularita SMS jízdenek v Praze, jejichž kampaň realizovala agentura Proximity Prague, dává tušit, že přechod k elektronické formě platby se týká i střední Evropy.
Prolínání světů
Transparentnost a ohled k životnímu prostředí není pro dnešní výrobce volbou, ale jednoznačně nutností. S tím souvisí i rostoucí počet lidí, kteří dávají přednost biologickým standardům, pokud jde o zemědělské produkty. Podle predikcí analytiků by trh měl v budoucnu růst o úctyhodných 70 % ročně. Zatím biopotraviny nakupuje pravidelně pouze 3 % českých spotřebitelů, lze však předpokládat, že toto číslo bude znatelně růst. V Rakousku se spotřeba bioproduktů blíží již 6 %, pokud jde o celkový podíl na konzumovaných potravinách.
Nadále se bude smazávat rozdíl mezi virtuálním a reálným světem. Již nyní se internetová generace, tedy lidé, kteří s moderními technologiemi již vyrůstali, cítí online často více „doma“ než v reálném světě. Celých 58 % lidí souhlasí ve výzkumu Proximity Worldwide s tvrzením, že jim interakce v online sociálních komunitách umožňuje získat „více ze života“. Firmy si začínají tyto změny uvědomovat – dle výzkumů Economic Intelligence Unit již 68 % společností považuje téma Webu 2.0 za oblast s největším dopadem na způsob komunikace se zákazníky.
Nejlevnější nebo nejexkluzivnější
Tradiční masové trhy mizí. Svět se nestává jednodušším, jak by se mohlo zdát, ale naopak nepřehlednějším. Stále probíhá divergence a každý den přibývají nové značky, produkty a samozřejmě s tím spojené komerční zprávy. Co je důležité: klasický střední proud „výrobků pro každého za dobrou cenu“ se rozpadá. Spotřebitel chce buď nekompromisně ušetřit a volí tu nejvýhodnější nabídku, nebo naopak požaduje něco opravdu exkluzivního – a je ochoten si připlatit. Řetězec Marks & Spencer demonstruje přístup „down-tradingu“, když začal nabízet levné svatební šaty. Analytici tvrdí, že svou roli hraje „deromantizace“ spotřebitele, který se stal více cynickým.
Ať už působíte v jakémkoli odvětví, tyto trendy se vaší značky pravděpodobně dotknou. Je třeba přemýšlet o inovativních technologiích, které usnadní interakci se zákazníkem. Transparentnost a etičnost se staly imperativem doby, stejně jako prolínání reálného a virtuálního světa. Mnozí spotřebitelé se stali cyniky a chtějí buď „chytrý obchod“ nebo pocit výjimečnosti, za který jsou ochotni zaplatit. A je to právě spotřebitel, kdo značkám diktuje tato pravidla hry.