Neustále se zvyšující počet uživatelů internetu a s tím související tvrdší konkurenční boj znamená pro tuzemské provozovatele e-shopů obrovské investice. Vytvoření elektronického obchodu, jeho kvalitní provoz a nutné aktivity spojené s internetovým marketingem stojí miliony korun. Mýtus e-shopu jakožto jednoduché a levné formy výdělku je definitivně pryč. Drtivá většina menších hráčů na trhu s leadery internetového obchodování neudrží krok.
Počet uživatelů internetu v České republice narůstá. Každým rokem tak přibývá i potenciálních zákazníků, kteří jsou na internetu ochotni utrácet své peníze. Naskýtají se tak vhodné podmínky k vytvoření e-shopu. Avšak každý, kdo má v plánu začít provozovat internetový obchod, by měl mít na pozoru. Bez dostatečného kapitálu takřka nemá šanci na tuzemském trhu prorazit.
Hotový systém či zakázka na klíč?
Pro začínající a malé prodejce je vhodné koupit již hotové řešení internetového obchodu – je to levné a rychlé. Přestože pro potřeby největších provozovatelů nemusí být dostatečně flexibilní, běžné požadavky splní. „Vlastní systém si samozřejmě nemůže dovolit každý. Pro menší provozovatele je tedy rozumnější a bezpochyby i levnější cestou využít hotového řešení, které je možné jednoduše upravit podle potřeb zákazníka,“ uvedl Michal Ježek ze společnosti Karsa.cz, která řešení pro realizaci e-shopů nabízí.
Obchodníkům, které internet živí na plný úvazek, standardní řešení nemůže stačit, neboť je podle nich limitující z hlediska použitelnosti a přístupnosti, grafiky, SEO (optimalizace pro vyhledávače), či napojení na IS prodejce. Už samotná cena systému připravovaného na míru se však může vyšplhat do milionů korun. Na profesionálním řešení je totiž potřeba pracovat neustále a upravovat ho novým potřebám. „Náš systém vyvíjíme kontinuálně sedm let a pracují na něm každý den čtyři programátoři, analytik, marketingový manažer a externí grafici. Měsíčně tak dáme do vývoje systému zhruba 300 000 korun,“ upozornil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, provozující například obchody Krasa.cz, Parfemy.cz či Hodinky.cz. „První grafiku a HTML, která je ještě nyní vidět například na prezdravie.sk, jsem dělal sám po večerech při studiu. Investice do softwaru byly tenkrát maximálně v řádu desítek tisíc korun,“ zavzpomínal Rozhoň.
Rozjet profesionální prodej přes internet bez velkých investic je již prakticky nemožné. S jednoduchým a neoptimalizovaným e-shopem dnes prodejce, který chce na trhu uspět, nemůže vystačit. Společnost Vivantis tak v současné době do vývoje e-shopů investuje statisíce korun, do marketingu pak dokonce miliony měsíčně.
Profi hosting s kvalitní smlouvou
Majitele internetových obchodů, kteří plánují provozovat koupený systém na svém serveru, odborníci zrazují. Za mnohem vhodnější považují využít služby specializovaných serverhostingových společností s dostatečnou konektivitou, profesionálním personálním zázemím a 24hodinovým dohledem. Velcí prodejci za tyto služby platí statisíce měsíčně. Výběr serverhostingu je potřeba dělat velmi kvalitně, nejlépe na základě referencí. Nesmírně důležité je podchycení služby kvalitní smlouvou, která určuje penalizace za výpadky „Za serverhosting platíme 150 000 měsíčně. Hodinový výpadek serverů ve špičce nás pak může stát až 500 objednávek, což je ztráta zhruba 300 000 korun zisku za jednu hodinu výpadku. Pokud toto nemá prodejce kvalitně ošetřeno ve smlouvě, může mu to zlámat vaz,“ vysvětluje Martin Rozhoň. Hostovat internetový obchod přímo u výrobce e-shopu je vhodné řešení podle Michala Ježka, který by o provozování e-shopu na vlastním serveru uvažoval až v případě, kdy by byla návštěvnost vyšší než 20 tisíc lidí denně. „Výrobci většinou nabízejí k hostingu další související služby a navíc provozovateli předávají know-how, jak obchod provozovat a vyvarovat se chyb,“ doplnil.
Internetovému marketingu dominuje PPC
Dosáhnout v dnešní době dobrých SEO výsledků je mnohem obtížnější než dříve. Efektivita internetové reklamy se za poslední roky zásadně snížila a náklady na prosazení nových e-shopů tak jsou stále vyšší. V případě, že provozovatel e-shopu nepočítá s investicemi, jeho růst bude velmi pomalý.
Za jeden z nejefektivnějších nástrojů internetové reklamy je označován Pay Per Click (PPC). Oproti klasickým bannerům nebo jiné plošné reklamě má tu výhodu, že inzerent platí až ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikl. Je tedy i velmi dobře měřitelný. PPC kampaně ve vyhledávačích jsou velmi dobře cílené – zasahují totiž potenciálního zákazníka v procesu, kdy se rozhoduje o nákupu. Provozovatel díky tomuto nástroji může po startu projektu rychle zjistit, jak se e-shop chová v reálném tržním prostředí a z toho je možné vyvodit závěry pro další rozvoj projektu. Rozsah a intenzita PPC pak záleží samozřejmě na možnostech provozovatelů. „Pokud jsou finanční zdroje omezené, doporučuje se začít s kampaněmi na klíčové oblasti e-shopu a postupem času pak kampaně rozšiřovat. Samozřejmě čím lepší finanční možnosti, tím rychlejší získání potřebných údajů a tím logicky rychlejší a efektivnější rozvoj celého e-shopu,“ připomněl Martin Kalina ze společnosti H1.cz, která poskytuje služby v oblasti internetového marketingu. PPC je především výkonová reklama a v kombinaci s e-shopem se jedná o téměř dokonalé spojení. PPC systémy jsou dnes schopny jasně říci, z jakého zdroje a klíčového slova která objednávka přišla a dokonce, jaká byla její hodnota. Díky tomu lze spravovat PPC kampaně přesně na míru cílům každého projektu. „Do PPC měsíčně investujeme sta tisíce. Maximální cenu jsme měli nastavenou až na 33 Kč, ve skutečnosti jsme však za kliknutí zaplatili nejvíce 17 Kč. S kampaněmi je třeba neustále pracovat, aby se nevymkly z rukou,“ upozornil Martin Rozhoň.
Velcí provozovatelé e-shopů mají na správu PPC vyčleněny týmy lidí a v budoucnu lze čekat jejich personální rozšiřování. Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů internetu i konkurence se totiž výdaje budou pravděpodobně zvyšovat.
Nejčastější chyby v oblasti internetového marketingu:
1. Upřednostnění jednoho marketingového nástroje na úkor ostatních (PPC, SEO, bannery, atd.)
2. Boj o zákazníka pouze cenou
3. Žádné nebo nepřesné vyhodnocování účinnosti jednotlivých zdrojů návštěvnosti
4. Absence plánu inzerce
5. Nedostatek procesů a aktivit zvyšující opakované objednávky zákazníků
6. Nedostatečné množství cílových stránek pro SEO a PPC
7. Nevyužití potenciálu zbožových vyhledavačů.