Prodej zmrzlin stoupá podle údajů Tesco v horkých dnech ve srovnání s ostatními měsíci až šestinásobně a prodej nealko nápojů přibližně o třetinu. Největší zájem je o lehké, málo slazené nápoje, zejména neperlivé vody, a nanuky s vanilkovou příchutí. Češi však se svou průměrnou roční spotřebou 5 litrů zmrzliny na osobu mají i přes dvacetiprocentní meziroční nárůst prodeje ještě co dohánět.
„Čech je oproti průměrnému Američanovi nebo Australanovi, který zkonzumuje ročně přibližně 20 litrů zmrzliny, zvyklý kupovat mražené pochoutky zejména v létě. Navíc dává v tomto období oproti v zahraničí oblíbeným rodinným balením přednost nanukům, které si kupuje po jednotlivých kusech do mrazáku,“ říká Vladan Botka, manažer oddělení mražených výrobků Tesco Stores ČR a. s.
Mezi nanuky jsou jasnými favority Míša a Mrož, lidé si ale začínají pochutnávat i na dražších zmrzlinách, jako je třeba značka Haagem Dasz. Pokud jde o příchutě, vítězí u Čechů klasika – na rozdíl od Italů, kteří preferují různé kombinace chutí. Na prvním místě je u tuzemských zákazníků příchuť vanilková a tvarohová, dále pak jahodová a čokoládová, u níž roste zájem o výrobky s vyšším obsahem kakaa.
Vedle zmrzliny se lidé občerstvují v horku i nealkoholickými nápoji. Jaromír Koudelík z oddělení nealkoholických nápojů Tesco Stores ČR a. s. k tomu dodává: „Podle našich údajů je zřejmé, že se lidé snaží stále více dodržovat zásady zdravého životního stylu. Nejenže si uvědomují, že organismus vyžaduje v horku zvýšený příjem tekutin, ale dbají i na složení nápojů. Dávají přednost lehkým, málo slazeným, nejlépe ochuceným neperlivým nápojům. Zvláštní kategorií tvoří ledové a energetické nápoje, které jsou oblíbené zejména u mladší generace.“
Společnost Tesco nabízí přibližně 600 druhů nealkoholických nápojů, 120 druhů nanuků a 150 druhů rodinných balení zmrzlin. Prodej nanuků je v létě o 80 % vyšší než rodinných balení, jejichž spotřeba naopak stoupá v zimě – během zimních měsíců se rodinných balení prodá o 100 procent více než jednotlivých kusů zmrzliny. Mezi nanuky vedou v oblibě Míša, Mrož a Magnum, v rodinných baleních Carte d´Or, Manhattan a Haagem Dasz. V konzumaci zmrzliny mají lehčí převahu ženy (60 %).
Z nápojů jsou obecně v jakémkoliv období nejoblíbenější ochucené nápoje a neperlivé vody s nízkým podílem cukru. U ochucených vod lze sledovat silné regionální vazby, na Moravě jsou oblíbené „moravské značky“ a naopak. Mezi oblíbené patří i nápoje tzv. colového typu a džusy, jejich spotřeba je však podstatně vyšší v zimních měsících. U nápojů lze obecně sledovat příklon k výrobkům podporujícím zdravý životní styl a pokles zájmu zákazníků o perlivé, přírodní a ovocné vody.
-red-