Marketing

Projektový flora marketing na pomoc majitelům zahrad (II.)

Většina lidí, kteří si pořídí nový domek se zahradou nebo těch, kteří se snaží svoji zahradu rekonstruovat stojí před problémem, jak svou zahrádku vytvořit s využitím svého chytrého floramarketingu tak, aby byla pro ně prostě a jednoduše vždy s přívlastky nej…. Drtivá většina „taky zahrádkářů“ se okamžitě pustí do práce po prohlédnutí několika zahraničních katalogů, aniž by si uvědomila, co v podstatě od své zahrádky chtějí teď a jak se asi jejich nároky budou v čase měnit. Vždyť jejich zahrádka by je měla provázet životem a nejenom je i, jejich děti, jejich domácí mazlíčky. Dovedete si jistě třeba představit zahradu se zabetonovanými dřevěnými prolejzačkami pro děti ve věku 7 let po pěti letech, kdy tyto hravé obludy budou v zahradě na obtíž? Dovedete si představit osobu kolem 55 let, která koupí do své nové zahrady stovky stromků a ty podle rady prodejce vysadí a po 10 letech bez pravidelného ošetřování a kultivování zjistí, že má sice mladý les, spíše prales, kterým se dá jít jen za pomoci motorové pily?

Dovedete si představit rodinu, kde dětem je kolem 16 let a pořídí si velký bazén s protiproudem a za 5 let zjistí, že děti chtějí pracovat a bydlet třeba v zahraničí a rodiče důchodci bazén použijí jednou za rok na zalévání zahrady… Dovedete si představit okrasnou zahradu projektovanou architektem ve stylu „Rolling stones“ tedy se spoustou valících se kamenů ve stráni, kde v určitém období po zdražení ovoce a zeleniny se tato má překopat v zahradu „ žravou“, tedy užitkovou… Ano to jsou problémy, které je třeba řešit s výhledem mnoha let…Z toho vyplývá, že floramarketing na rozdíl od ostatních typů marketingů je dlouhodobý a musí obrazně řečeno vidět za roh a předvídat změny vývoje požadavků, životních stylů uživatelů, zdravotní stav a využitelnost každého prvku vysazené flóry i zahradní architektury v ní umístěné ne za rok ale i v horizontu desítek let.

V zahraničí většina prodejních center a velkoprodejen Hobby nebo kombinace Hobby a Profi typu Baumax, Hornbach, OBI aj. mají pro tyto skupiny hobby zahrádkářů trvalou poradenskou službu již ve vestibulu prodejního komplexu u vchodu, a lidé se sem naučili v rámci svého floramarketingu chodit pravidelně zejména pro rady ať již k odborníkům nebo k informačním kioskům, ale pozor také pro novinky a inovace. Tato centra plní tedy roli inovačních marketingových pracovišť a kontaktních CRM míst, kde se buduje trvalý vztah k zákazníkům na bázi hodnot. V Česku však zjistíte, že tyto poradenské služby, přestože externí marketeři těmto centrům horem a dolem doporučují tuto službu jako lákadlo k návštěvě i k prodeji zřídit, chybí… Vždyť od poradenské služby je jen krůček ke koupi….A poradenská služba by měla aktivně přejít v rámci firemního floramarketingu z rady a tedy řešení problému chytrého zahrádkáře k nabízení projektů, do kterých bude řešení zakomponováno. A to je podstata projektového floramarketingu. Ten prostě a jednoduše chybí stejně jako informační a poradenská místa IC (Information Center) v prodejních prostorách v ČR.

Chytří „takyzahrádkáři“ si však všimli, že řada prodejních center a jejich manažerů zná myšlenku projektové pomoci ale nabízí ji veřejnosti v nevhodné formě. Třeba OBI má pro zájemce tištěnou edici „Radíme“, kde nabízí 30 řešených témat s návodem, z nichž 10 se týká projektů v zahradách. Tak např. pod č.1 najdete projekt označený lakonicky Trávník, pod č. 4 Živé ploty atd. ale bez cen, bez informace co k tomu dostanou lidé v OBI… Podobně Hornbach nabízí tištěnou edici „S námi to zvládnete“, který je ve své podstatě malým 24 stránkovým papírovým katalogem výrobků prodávaných pro daný projekt, třeba s názvem Zahradní stavebniny, sice s cenami ale bez návodů a rad zato s fotkou, jak vypadá výsledné použití v praxi. Baumax zase ve své internetové edici „Zahrada – Rádce“ nabízí 3 projekty ( Rozkvetlé truhlíky, Pergola, Řez ovocných stromů) , kde je návod, ale zase chybí ceny, časová náročnost apod.

A přitom by stačilo, aby si marketeři těchto prodejních center si vzali příklad třeba z návodové edice ostravského nakladatelství Montanex pod názvem „Jak?“ či si uvědomili, že existuje posloupnost : potřeba řešení na straně zahrádkáře v rámci jeho flora marketingu – rada prodejního centra – integrace rady do řešení a tedy projektu – zpracování prodejní nabídky pro řešení ze skladových zásob prodejny – odborná pomoc jako služba – logistika . Tím, že toto prodejné centra komplexně neradí, nenabízejí, ale jen prodávají dostávají se do pasivní role prodejců, kde prodejní marketing sice funguje, ale nefunguje chytrý projektový marketing v případě projektů pro zahrady tedy chytrý projektový flora marketing. Této mezery v komplexní nabídce prodejních center využívají jako štiky na trhu specializovaní dodavatelé, kteří kombinují projektové řešení s tištěným katalogem a nabídkou chytrého projektového marketingu. V poslední době třeba lze jmenovat projekt pod názvem Umění tvorby krásnějšího prostoru, který představila firma Sammelrock (www.sammelrock.com) s využitím prvků Stein+designN.

A tak zatím nezbývá většinou chytrým zahrádkářům, než si v rámci svého projektového floramarketingu svůj projekt promyslet, hodit v myšlenkách a skicách na papír a pak ostřížím chytrým zrakem hledat v nabídce materiály a rostlinky a postupy jak projekt zrealizovat a jak jej pak řadu let oprašovat a udržovat tak, aby žil s majitelem jeho život v úzké harmonii. Někteří však mají štěstí, že natrefí na skutečného zahradního odborníka, který se dopodrobna seznámí nejen s prostředím, ale zejména s rodinou uživatelů, jejich představami, potřebami, požadavky, přáními a touhami a navrhne jim živý projekt rostoucí s dětmi a stárnoucí s jejich rodiči, jeho realizaci a rozdělí péči o něj na hobby část úměrnou schopnostem a danému věku uživatelů a na profičást, kterou průběžně firmou zajistí…a samozřejmě také zdarma systémem rady na telefon či mejlem. Prostě odborník žije se zahradním projektem a jeho majiteli a je u každé potenciální změny jako rádce navrhující řešení.

Nepřipomíná Vám toto manažerskou poučku ukazující, že efektivní marketingem strukturovaný a zacílený projekt funguje po ose: monitoring I – reporting – controlling (porovnání odchylky skutečného projektu od cílového stavu) – benchmarking (porovnání s nejlepšími a nejlepším řešením) – manažerská změna – monitoring II….. Určitě připomíná, protože projektový floramarketing manažersky této osy může efektivně a účelně také používat.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!