Výzkum trhu

Formu osobního prodeje využila téměř třetina Čechů

Nedávný průzkum spotřebitelských zvyklostí, který provedla společnost Zepter ve spolupráci s GfK Praha, společností pro výzkum trhu a veřejného mínění, přinesl zajímavé informace o tom, jak Češi nakupují elektrospotřebiče, kuchyňské nádobí a kosmetiku. Dotazník se soustředil především na využívání dalších forem nákupu mimo kamenné obchody, jako je osobní prodej, internet a zásilkový obchod, a kriteria výběru zboží.

V rámci telefonického průzkumu oslovilo GfK Praha 500 náhodně vybraných respondentů představující reprezentativní vzorek populace ČR a dotazovala se na jejich nákupy za poslední půlrok.

Zatímco přes internet nakoupilo alespoň jedenkrát 33 % respondentů, osobní prodej využilo 28 % a zásilkový prodej 23 % dotázaných. „Na nákupu formou osobního prodeje oceňují zákazníci především možnost předvedení výrobku, vysvětlení jeho funkcí, ušetření času i možnost pohodlného nákupu. O tom, že obliba osobního prodeje stále stoupá, svědčí i meziroční nárůst uzavřených smluv Zepter o 20 %,“ říká k výsledkům průzkumu Roman Stieger, generální ředitel společnosti Zepter Česká republika.

Osobní prodej využilo 43 % dotázaných k nákupu kosmetiky, 28 % takto nakoupilo drobnou elektroniku a 24 % respondentů si pořídilo nádobí nebo jiné kuchyňské potřeby.

Formu nákupu si často zákazníci volí dle druhu zboží, které si chtějí pořídit. „Prostřednictvím osobního prodeje se nejvíce nakupovala kosmetika – celkem 43 % dotazovaných si v posledním půlroce koupila nějaký kosmetický produkt od obchodního reprezentanta. Přes internet se nejvíce nakupovala drobná elektronika – této možnosti využila polovina oslovených. Zásilkový obchod se ukázal být doménou oblečení a obuvi, takto si jej zakoupilo celkem 27 % respondentů,“ komentuje průzkum Ivan Švingr z GfK Praha.

Komodity nakoupené formou přímého prodeje

Komodity nakoupené formou přímého prodeje

Při dotazování motivačních kritérií se nejdůležitějšími pro výběr kuchyňského nádobí ukázala pro 38 % respondentů kvalita, 25 % dotázaných si všímá materiálu a pouze 8 % se rozhoduje dle ceny.

Osobní prodej
Osobní prodej je obchodní metoda prodeje zboží a služeb zákazníkům prostřednictvím obchodních reprezentantů. K prodeji dochází v domácnostech, na pracovištích nebo v jiných předem dohodnutých místech. Prodejci svým zákazníkům zboží předvedou, umožní jim jejich vyzkoušení a seznámení s ním a poskytnou jim i další poprodejní servis a poradenství. Zákazníci tak mají možnost dokonale se s výrobkem seznámit a vyzkoušet si ho. Kromě toho je přímý prodej významným poskytovatelem pracovních a podnikatelských příležitostí.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!