Po více než čtyřech letech nepřetržitého růstu se v březnu snížily maloobchodní tržby. Poklesu se vyhnuly jen velké obchodní řetězce.
Sezónně očištěné maloobchodní tržby s vyloučením motoristického segmentu a se v březnu snížily o 0,6 %, ve srovnání se stejným obdobím loni po očištění od rozdílného počtu pracovních dní vzrostly o 0,7 procenta. Avšak bez sezónního očištění maloobchodní tržby meziročně signalizují snížení soukromé spotřeby o 2,1 procenta. Ještě výraznější pokles je patrný po započtení motoristického segmentu: o 2,9 procenta.
„To již je opravdu velké zklamání. Finanční trh totiž sázel v průměru na růst tržeb kolem 4 procent. Ti skutečně největší pesimisté sázeli na růst kolem 2 procent,“ komentovala údaje Českého statistického úřadu Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské firmy Next Finance.
Analytici soudí, že za snížením soukromé spotřeby stojí vysoká inflace a březnové zvolnění růstu mezd. Svůj vliv projevilo také oslabení důvěry spotřebitelů v příznivý vývoj v příštím období.
Nejhlouběji se v březnu propadly prodeje farmaceutického a drogistického zboží, ale méně se kupovaly také potraviny. Tržby za ně klesly za jediný měsíc o 1,1 procenta. V meziročním srovnání a bez sezónního očištění činil pokles 3 procenta. Prodeje nepotravinářského zboží se snížily o 1,4 procenta.
„Kromě vlivu počtu pracovních dní ovlivnila meziroční výsledky v některých sortimentních skupinách prodejen i mimořádně vysoká loňská základna, která souvisela s neobvykle teplým počasím, které urychlilo nákupy typické pro pozdější jarní období. V letošním březnu naopak panovalo zimní počasí,“ napsal ČSÚ.
Pokles prodejů zaznamenaly obchody všech velikostí, s výjimkou společností se stem a více zaměstnanci. I v této skupině však růst tržeb výrazně zpomalil na 0,3 procenta. Poklesu se rovněž vyhnuly internetové a zásilkové obchody, specializované prodejny textilu a obuvi a prodejny domácích potřeb.
„Konzumní revoluce skončila. Zájem klesá jak o meziročně výrazně dražší potraviny, tak i o nepotravinářské zboží. Spotřebitelé už ani neutrácí za své miláčky na čtyřech kolech tolik jako před rokem,“ říká M. Šichtařová
Co se motorových vozidel týče, méně se jezdilo, nakupovalo a opravovalo. Prodeje se v motoristickém segmentu snížily meziročně o 4,4 procenta. Přičemž tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly o 5,3 % a za prodej pohonných hmot o 2,5 procenta.
„I přes březnové negativní číslo nemůžeme zatím mluvit o dramatickém propadu spotřeby, jen o zpomalení,“ soudí Helena Horská, analytička Raiffeisenbank. „Očekáváme, že maloobchod letos poroste v průměru o 4 procenta, vloni rostl 7,7 procenta. Spotřeba zpomaluje a s ústupem růstu cen potravin (a možná i cen energie) bude postupně klesat také inflace.“
– toy –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.