Aktuální výsledky studie SHOPPER TYPOLOGY 2008 společností INCOMA Research a GfK Praha ukazují, co nejvíce ovlivňuje způsob, jak Češi nakupují. Mezi hlavní faktory patří nakupování autem (mobilita), cenová citlivost a náročnost na prodejnu. Autem již pravidelně nakupuje více než 60% českých zákazníků a těch, pro které je cena prioritou je 45%. Všechny tyto faktory však navzájem souvisí, protože ti, kteří nakupují autem, mají na výběr mezi větším počtem prodejen. Mobilní nakupující svým rozhodováním tedy vytváří na obchodníky účinnější tlak než lidé, kteří nakupují jen v okolí domova.
S těmito faktory souvisí i celá řada dalších charakteristik nákupního chování a sociální a demografické vlastnosti nakupujících i jejich rodin.
Podle uvedených 3 hlavních faktorů lze rozdělit české nakupující do 8 základních typů: náročný, velkorysý, mobilní pragmatik, ekonom (mobilní typy lišící se náročností a cenovou citlivostí – celkem je jich v populaci 63%), komunikativní hospodyně, šetřivý, pohodlný oportunista, nenáročný flegmatik (nemobilní typy – 37% v populaci).
Mobilní typy (používají při nákupu potravin automobil) nakupují impulsivněji, preferují moderní obchodní formáty (hypermarkety, diskonty, méně supermarkety), jsou zpravidla mladší a mají v průměru vyšší příjmy, větší počet dětí v domácnosti, vyšší vzdělání; u nemobilních typů je tomu naopak. Mobilní typy kladou při volbě prodejny menší důraz na její lokalizaci a vyšší důraz na další faktory (ceny, sortiment – zde se liší dle cenové citlivosti a náročnosti). Nemobilní typy se rozhodují zejména podle umístění prodejny a rozdíly v rozhodovacím procesu se podle cenové citlivosti a náročnosti tolik neliší.
Také cenová citlivost ovlivňuje výrazně chování typů. Nejvýraznější vliv má na postoj nakupujících k reklamě, inzerci a promočním letákům. Cenově citlivé typy sledují tyto informační kanály výrazně pozorněji a také častěji podle letáků nakupují, vyhledávají cenové akce. Vliv na preference formátů má cenová citlivost zejména u mobilních typů, kde vede k volbě diskontů či hypermarketů. Cenově citlivé nemobilní typy preferují daleko více cenové akce malých prodejen či supermarketů.
Náročnost je faktorem, který ovlivňuje např. volbu nákupního místa pro jednotlivé kategorie zboží – nároční mobilní nakupující mají tendenci nakupovat i čerstvé potraviny v hypermarketech a naopak mimořádné kategorie (např. kosmetiku) ve specializovaných prodejnách. Také náročnost ovlivňuje nákupní styl hlavně u mobilních zákazníků – projevuje se v preferenci hypermarketů. Preference nemobilních typů jsou diferencovaně rozloženy mezi menší prodejny a supermarkety.