Marketing

Dohoda „Open Skies“ umožní leteckým přepravcům větší rozlet

Podle odborníků na leteckou dopravu ze společnosti Deloitte má dohoda Open Skies platná od 30. března 2008 radikálním způsobem ovlivnit transatlantickou leteckou dopravu. Nová dohoda totiž umožní evropským leteckým společnostem provozovat lety do Spojených států z jakéhokoliv evropského letiště nezávisle na domovské zemi společnosti.

Graham Pickett, partner společnosti Deloitte UK, který se zaměřuje na problematiku leteckého průmyslu, k očekávanému dopadu změn uvedl:
„Dohoda Open Skies pravděpodobně povede k tomu, že lety z letiště Heathrow do Spojených států budou otevřeny větší konkurenci, a tudíž i dalším leteckým společnostem, a nebudou omezeny na pouhé čtyři dopravce, kteří mají na této trase v současnosti povoleno létat.“

„Pro letecké společnosti, které se chystají téměř monopolním přepravcům konkurovat, může být však obtížné zajistit si letištní slot, což je přidělený letištní čas a datum příletu a odletu letadla. Získat slot může být hodně drahá záležitost, cena slotů v nejžádanějším čase se může vyšplhat až na 30 milionů liber za přistání a odlet, i když z hlediska regulace jde jen o kus šedivé dráhy.“

„Nejlepší cestou k otevření tras z letiště Heathrow do Spojených států se jeví aliance mezi leteckými přepravci. Členové Star Alliance doufají ve spolupráci s britskými aeroliniemi BMI, které mají na letišti Heathrow druhý nejvyšší počet slotů.“

„Na novou situaci mohou aerolinky reagovat i realizováním různých fúzí a akvizic zejména v druhé fázi dohody Open Skies, která by měla přinést uvolnění pravidel pro evropské investice a nákupy podílů v amerických leteckých společnostech.“

„Veškeré toto dění a posilování konkurence mezi leteckými přepravci by obecně mělo být dobré pro zákazníka. Pokud na stejné trase mezi sebou bojuje o přízeň zákazníka více přepravců, měly by logicky klesat ceny letenek. Pokles cen se však s největší pravděpodobností dotkne především letenek typu business class.“

Terry Kurtenbach, partner specializující se na oblast globální přepravy ze společnosti Deloitte, upozorňuje: „Americké letecké společnosti se na dané změny již připravují. Pohotoví přepravci se snaží vliv dohody zakomponovat do svých plánů tím, že zefektivňují své sítě, velká letištní centra a letové provozy. Vliv dohody Open Skies může již nyní fungovat jako katalyzátor konsolidace amerického odvětví letecké přepravy.“

Evropským leteckým společnostem může při zajišťování slotů na letišti Heathrow pomoci konkurence. Josef Kotrba, řídící partner pro trhy společnosti Deloitte Česká republika k tomu říká:
„Silná konkurence mezi přepravci usilujícími o přistávací sloty na letišti Heathrow může vyprovokovat přesun pozornosti do jiných velkých evropských letištních center a vést k formování dalších společných podniků (tzv. joint venture) v souvislosti s tím, jak se přepravci budou snažit získat na transatlantickém trhu větší podíl. Může se stát, že ve snaze přilákat zákazníky konkurenčních firem začnou zavedené letecké společnosti provozovat nové lety z jiných evropských letišť.“

„Letečtí dopravci ve střední a východní Evropě však provozují především lety na krátkou a střední vzdálenost; jejich dálkové flotily jsou relativně nevýznamné pouze s minimem transatlantických linek. Dopad Open Skies na regionální dopravce bude proto spíše nepřímý“, dodává Josef Kotrba.

„Dohoda vytváří podmínky pro pokračování sektorové konsolidace, až již formou fúzí, zakládáním společných podniků nebo těsnější alianční spoluprací. S postupným uvolňováním podmínek omezujících vlastnictví a kontrolu proto očekáváme, že dojde k dalšímu posilování role velkých (nadnárodních) dopravců na úkor menších regionálních leteckých společností,“ shrnuje na závěr Martin Iltis, ředitel oddělení finančního poradenství Deloitte Česká republika.

V roce 1977 byla podepsána Druhá bermudská dohoda (Bermudy II), která umožňovala provozovat leteckou přepravu na trase mezi londýnským letištěm Heathrow a Spojenými státy pouze několika leteckým společnostem, a to British Airways Plc (BA), American Airlines Inc, United Airlines Inc a později Virgin Atlantic Airways Ltd. Tato Bermudská dohoda se obecně považuje za jednu z nejvíce restriktivních bilaterálních leteckých dohod. Díky dohodě o otevřeném nebi se od března 2008 stane záležitostí minulosti.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!