Expanze hypermarketů nekončí, nicméně její tempo mírně zpomaluje a mění zacílení. Loni bylo otevřeno 16 nových hypermarketů a jejich počet tak k 1.1.2008 dosáhl 231, jejich celková prodejní plocha činí 1124 tis. m2. Vzhledem k vysoké míře saturace trhu v největších městech se expanze nových hypermarketů začíná výrazně zaměřovat na menší města, a tomu odpovídají i menší koncepty (do 4.000 m2 prodejní plochy). Letos se očekává otevření dalších téměř dvou desítek hypermarketů, a to zejména ve městech do 50 tisíc obyvatel, některé hypermarkety se objeví dokonce i ve městech s méně než 15 tisíci obyvateli.
Hypermarkety tedy sice stále přibývají, nicméně jejich tržní podíl se již příliš nemění. Podle právě dokončeného výzkumu společnosti INCOMA Research „Shopping center & Hypermarket 2008“ představuje hypermarket hlavní nákupním místo potravin pro 38 % domácností České republiky (nejvíce v Moravskoslezském kraji – 58%, nejméně ve Zlínském kraji – 23%), což je stejná hodnota jako před rokem.
Hypermarkety ovládají města velikostní kategorie 20-100.000 obyvatel, ve kterých jim při nákupu rychloobrátkového zboží dává přednost více než polovina nakupujících. Výzkum ukázal, že zájem o hypermarkety kulminuje u věkové kategorie 30-39 let, od 50 let pak výrazně klesá ve prospěch menších prodejen. Zřetelné jsou i rostoucí preference hypermarketu v závislosti na dosaženém vzdělání.
Nejvíce prodejních ploch hypermarketů je umístěno v Moravskoslezském kraji, následuje Praha, Ústecký a Jihomoravský region. V přepočtu na 1000 obyvatel disponují největší nabídkou hypermarketů Ústecký a Moravskoslezský region. V současné době je na území České republiky umístěno již pouze pět okresů, ve kterých není umístěn hypermarket, do dvou let lze nicméně předpokládat pokrytí i těchto „bílých míst“.
Nejvíce hypermarketů provozuje řetězec Kaufland (84 prodejen na počátku roku 2008), následovaný řetězci Hypernova (56) a Tesco (52). Zákaznické hodnocení hypermarketových řetězců odhalilo vysokou spokojenost zejména s Globusem, který je vnímán jako řetězec s nejlepší sortimentní nabídkou a nejvyšší kvalitou a čerstvostí zboží. Nejlepší cenové vnímání má Kaufland, s kvalitou nákupního prostředí jsou nejspokojenější zákazníci Globusu a Intersparu.