Marketing

Velké ceny F1 jsou nejvýnosnějšími sportovními událostmi světa

Formule 1 je sportovní událostí, která generuje nejvyšší výnosy na světě – 18 „Velkých cen“ v roce 2007 vydělalo v průměru 217 milionů dolarů. Tuto hodnotu je možné srovnat s příjmy ze zápasů národní fotbalové ligy ve výši 24 mil. USD, s příjmy anglické Premier League ve výši 8 mil. USD a s příjmy baseballové ligy v částce 2 milionů dolarů.

V absolutních číslech to znamená, že vyšší příjmy než F1 (celosvětově 3,9 miliardy dolarů; zdroj: Finance ve Formuli) vykazuje pouze americká národní fotbalová liga (6,5 mld. USD v roce 2006) a americká baseballová liga (5,1 mld. USD v roce 2006), ovšem při nesrovnatelně vyšším počtu zápasů. Souhrnné příjmy klubů anglické Premier League v sezóně 2006/07 činily 3 miliardy dolarů.

Příjmy F1 ve výši 3,9 mld. USD zahrnují centrální příjmy (z prodeje vysílacích práv, od sponzorů jednotlivých závodů a z akcí pořádaných pro firemní klienty), příjmy týmů (včetně peněz od sponzorů a příspěvků od obchodních partnerů a vlastníků) a z příjmů z akcí (ze vstupného a od sponzorů).

Formule 1 se díky své strategii, jejíž důležitou součástí je rozšiřování aktivit a pořádání závodů Velké ceny v nových lokalitách, dostává stále více do podvědomí lidí po celé planetě. Nejvíce závodů se stále koná v Evropě (10 z 18). V Asii se jede pět podniků a v této sezóně bude tento kontinent hostit historicky první noční závod F1. Stane se tak koncem září v Singapuru.

Celosvětový zájem o Formuli 1, z pohledu příjmů i návštěvnosti, z ní činí jeden z nejvýznamnějších sportů světa.

Alan Switzer, ředitel oddělení sportovních financí společnosti Deloitte, k tomu říká: „Celosvětové příjmy přesahující 3,9 miliardy dolarů a celkový počet 350 milionů návštěvníků za sezónu 2007 představují impozantní údaje. Vzhledem k asijské expanzi a za předpokladu, že se objeví noví ‘místní hrdinové‘ (zejména v Indii a Číně), a také díky zahájení nočních závodů se dá čekat, že tyto hodnoty ještě porostou.“

Z tabulek je patrné, jak si příjmy F1 stojí v porovnání s příjmy několika dalších významných sportovních odvětví:

F1

F1

Oproti řadě dalších rozšířených sportů tvoří výtěžek z návštěv jednotlivých akcí v případě F1 jen malou část celkových příjmů. Částky vybrané ze vstupného a další výdaje návštěvníků závodů představují v současnosti pouze kolem 10 % celkových příjmů.

Organizátoři závodů F1 se snaží tyto příjmy navýšit a rozšířit tak zdroje, z nichž by bylo možné financovat rozvoj a modernizaci stávajících okruhů. Zároveň by rádi pomohli Silverstonu získat pořádání Velké ceny v roce 2010 i v letech následujících.

Kromě nočního závodu bude k novinkám roku 2008 patřit zákaz používání zařízení usnadňujících ovládání závodních vozů. Tyto kroky by měly přispět k větší atraktivitě F1 jak pro sponzory, tak pro diváky, a to jak diváky televizní, tak i ty, kteří sledují závody přímo na okruzích.

Stephen Dunham, senior konzultant oddělení sportovních financí, k tomu dodává: „Přestože je Formule 1 z pohledu financí už dnes sportovní supervelmocí, je potřeba neustále věnovat pozornost takovým záležitostem, jako je místo konání velkých cen, sankce, náklady jednotlivých týmů, sponzorské smlouvy i otázky související se životním prostředím. Jen tak si Formule 1 zajistí rostoucí zájem diváků, udrží hodnotu značky a zvýší své příjmy.“

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!