Mezinárodní konkurence v globalizovaném světě je téměř největší překážkou obchodního růstu evropských firem, skoro stejně vážnou, jako růst nákladů na energie a pracovní sílu. Nejméně manažery trápí korporátní daně.
Evropské firmy globalizaci vítají. Jako faktor příznivě ovlivňující obchodní aktivity ji hodnotí 6 z 10 respondentů pravidelného výročního průzkumu Europe Business Monitor kurýrní společnosti UPS. Letos se jej zúčastnilo 1451 manažerů významných evropských firem.
Globalizace však také působí ředitelům starosti. Největší si dělají s růstem konkurence, což uvádí 48 % dotázaných, ve Francii a Španělsku dokonce 54 procenta. Globální konkurence však také zvyšuje náklady na pracovní sílu, což silně negativně vnímají belgičtí (64 %) a nizozemští (52 %) manažeři. Naproti tomu ředitelé britských nebo německých firem mají největší obavy z růst cen energie a pohonných hmot (46 % a 48 % respektive).
Nicméně přesně polovina vrcholových manažerů v Itálii má docela jinou obavu: v čele jejich „seznamu“ stojí korporátní daně. U ostatních respondentů je tato otázka buď na posledním nebo předposledním místě.
V hodnocení nejperspektivnějších zámořských regionů pro obchodní expanzi nepřekvapí, že na předposledním místě skončila Severní Amerika. Export do této destinace je vzhledem k vysokému kurzu eura, respektive trvale slábnoucímu dolaru čím dál obtížnější a s vyhlídkou na recesi americké ekonomiky, která výrazně oslabí spotřebitelskou i investiční poptávku v USA, je nepříznivý výhled evropských manažerů na obchodní možnosti málo povzbudivý. Za perspektivní považuje Severní Ameriku 4 % respondentů, což znamenalo umístění na předposledním místě před Afrikou (2 procenta).
Naopak nejlepší obchodní možnosti evropským podnikům nabízí Asie, soudí 49 % dotázaných, či dokonce 62 % respondentů z Francie. Evropa je na druhém místě s pětinou hlasů, Jižní Amerika a Střední Amerika se umístily jako třetí (9 % díky velkému počtu hlasů ze Španělska) a čtvrtý byl Střední východ (8 %).
Co se středoevropských zemí týká, nejvíce láká Polsko, které díky svým ekonomickým výsledkům vykazuje nejlepší vyhlídky pro růst (hlasovalo pro něj 39 % ředitelů). Daleko pozadu však nejsou ani Česká republika a Maďarsko, ale mezi ně a Polsko se na druhé místo vyhouplo Německo se 33 % hlasů. Přitom je zajímavé, že vůči vlastním vyhlídkám jsou Němci nejméně optimističtí – jako dobré je hodnotilo 18 % průzkumu společnosti UPS.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.