Výzkum trhu

Kdo v Evropě udává módní trendy a kdo je následuje?

Ikonou módního světa je pro Evropany Paříž, kde žijí nejmódněji oblečení lidé. Pro více než třetinu Evropanů je důležité oblékat se podle poslední módy. Procházet se v botách podle nejnovějších trendů je dokonce naprosto klíčové pro více než třetinu respondentů. A jak jsou na tom Češi?

Paříž je centrem módy a předních návrhářů, a tak není překvapením, že třetina Evropanů se domnívá, že Pařížané jsou nejvíce „chic“ a „in“, myslí si to především sami Francouzi (51 %), Poláci (50 %), Češi (49 %) a Maďaři (49 %).

Na otázku, ve kterém městě se lidé naopak oblékají nejhůře, téměř polovina respondentů nedokázala odpovědět. Češi se domnívají, že nejméně sledují módní trendy v Bukurešti (11 %) a v Moskvě (9 %).

Sledovat módní trendy nebo je ignorovat?
Výzkum se dále zaměřoval na osobní postoje a názory respondentů k módě. Více než třetina dotázaných se vyjádřila, že je pro ně v zásadě důležité se oblékat podle posledních módních trendů, pro 8 % dotázaných je to dokonce velmi důležité. V mezinárodním srovnání je překvapivé, že nejvíce Rumuni a Rusové si zvláště dávají záležet na stylu oblékání, polovina z nich si myslí, že je důležité se oblékat podle nejnovější módy. Naopak pouze 26 % Francouzů tvrdí, že je pro ně důležité být oblečen podle posledních trendů, což je o trochu méně než Češi (30 %).

Ve všech zemích přikládaly důležitost módnímu oblečení častěji ženy (40 %) než muži (30 %). Největší rozdíly (o 15 p.b.) mezi muži a ženami byly zaznamenány především ve Švédsku, Rakousku, Rusku, Německu, ale také v České republice.

Zájem o poslední trendy samozřejmě klesá se zvyšujícím se věkem, zatímco polovina respondentů ve věku 15 až 29 let pociťuje nutnost se módně oblékat, u dotázaných ve věku 30 až 49 let je to jen 36 %.

Graf: Jak je pro Vás důležité být oblečen podle posledních módních trendů?

Jak je pro Vás důležité být oblečen podle posledních módních trendů?

Obuv podle poslední módy? Nutnost!
Ne nadarmo se říká, že podle bot (stylu, značky, ale i stavu, ve kterém se nacházejí!) poznáte, s kým máte čest. Pro více než třetinu dotázaných je podstatné, aby se obuli podle nejnovějších pravidel módy. Ženy (40 %), ještě častěji než muži, chtějí mít právě takovou módní obuv v šatníku. Na druhé pozici se umístily džíny, které chce mít 25 % dotázaných dle posledních trendů, nejvíce Američané, Holanďani, Dánové a Belgičani. U Čechů obsadily 3. pozici, když 18 % respondentů odpovědělo, že je pro ně důležité nosit značkové a módní džíny, na 2. pozici byly jmenovány trička, topy a košile (27 %). Obuv u respondentů vyhrála jen těsně, v ČR pouze o 1 %.

Kde se inspirujeme?
Nejčastěji respondenti prohlásili, že o novinkách v módě se inspirují v televizi (28 %), ve výlohách obchodů (26 %) a u přátel či v rodině. Pětina dotázaných se inspiruje v časopisech o módě a životním stylu a překvapivě pouze desetina nachází inspiraci u celebrit a známých osobností. Češi se seznamují s módními trendy nejčastěji v obchodech (29 %), u přátel (25 %), v časopisech (18 %) a pouze 14 % dotázaných v televizi.

Výzkum
Respondenti z 19 zemí byli v souvislosti s výzkumem o módě dotazováni, ve kterém městě žijí dle jejich názoru nejmódněji oblékaní lidé a ve kterém nejhůře, jak jsou pro ně osobně důležité módní trendy, kterou část oděvu musí mít podle poslední módy a na závěr, kde hledají inspiraci o módních trendech. Studie se účastnilo téměř 20 000 respondentů starších 15-ti let v období od března do května 2007. Výzkum koordinoval GfK Custom Research pro Wall Street Journal.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!