Na českém trhu s potřebami pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře dochází k prohloubení trendu z minulého období, kdy převážná většina začíná preferovat kvalitu před cenovou dostupností DIY potřeb. Vyplývá to z výsledků výzkumu DO-IT-YOURSELF 2007 společností INCOMA Research a GfK Praha. Tento názor českého zákazníka hobbymarketů lze pozorovat ve všech sortimentních kategoriích DIY zboží, kdy kvalita získává výrazně vyšší důležitost před ostatními faktory jako jsou např. cena, značka atd.
U takových kategorií, jako jsou svítidla nebo obkladové materiály, je cena až daleko za kvalitou a vzhledem. Zde je zřejmé, že v souvislosti s kvalitou jednotlivých výrobků získává na důležitosti i jejich design, který byl jmenován ve všech sortimentních kategoriích jako druhý nebo nejhůře třetí, což ukazuje na českého zákazníka, který se začíná zajímat spíše o to, jak dlouho mu zakoupený výrobek vydrží a jak vedle něj vypadá.
Na opačné straně faktorů výběru a důležitosti při nákupu DIY sortimentů se nachází záruky a servis. Zde je možno pozorovat několik úhlů pohledu na daný jev: „zákazníci DIY jsou zvyklí si produkty, které koupí, opravovat sami …“ a nebo „…mají jednotliví prodejci tak kvalitní servis a služby, že jsou v současné době brány za standard a proto výrazně nezískávají na důležitosti z pohledu výběrových parametrů“.
Reprezentativní spotřebitelský průzkum DO-IT-YOURSELF 2007 firem INCOMA Research a GfK Praha zjišťoval také, ke kterým sortimentním kategoriím byly parametry kvality, ceny a vzhledu vázány. Nejvyšší míru důležitosti kvality – 47 % při výběru DIY zboží získala sortimentní skupina se souhrnným označením „nářadí, nástroje, železářství“, jako další jsou výrobky ze dřeva, do kterých spadají například i okna a podlahové krytiny (44 %). Není velkým překvapením, že jako velmi důležitý parametr kvality uvádějí zákazníci při nákupu krmiv pro domácí zvířata a potřeb pro chovatele (37 %). Z pohledu designu jsou vybírány hlavně sortimentní kategorie svítidel a kachliček, obkladaček a podobných sortimentů (46 %, resp. 36 %). Podle ceny jsou vybírány, což není v meziročním srovnání překvapením, hlavně stavební materiály (28 %).
Jaké jsou faktory, podle kterých jste koupili v minulých 12ti měsících DIY sortiment?
Jaké jsou tři faktory, podle kterých si budete vybírat DIY sortiment?