Struktura IT společností se mění. Skončilo období klasických profesních oddělení. Ve významných IT společnostech už dnes neexistují klasická oddělení programátorů, testerů, dokumentaristů či projektových manažerů. Zachování individuálního přístupu ke klientům spolu s dynamicky rostoucím množstvím projektů vedlo ke vzniku takzvaných Zákaznických týmů.
„Vzhledem ke každoročnímu růstu společnosti v řádech několika desítek procent bylo nutné provést organizační změny. Společnost jsme rozdělili na Zákaznické týmy, které mají ve svém portfoliu jednotlivé klienty. Týmy znají lépe potřeby zákazníků, dokáží nabídku přizpůsobit jejich stávajícím i budoucím potřebám a v neposlední řadě ovlivňují růst odbornosti svých členů,“ řekl Pavel Šťovíček, ředitel konzultační a technologické společnosti Logos.
V rámci společnosti Logos figuruje aktuálně sedm Zákaznických týmů. Specializace týmů je dána zákazníky, které mají ve svém portfoliu. Portfolio zákazníků se sestavuje s ohledem na obor působení klienta, jeho velikost a vnitřní procesy, aktuální potřeby a podobnosti nákupních procesů. V čele stojí manažer zákaznického týmu se svým zástupcem. Tým pak tvoří několik členů v profesích, které pokrývají obchodně-realizační proces.
„Se změnou organizační struktury vznikly vedle Zákaznických týmů také Odborné skupiny – například CRM, DWH-BI, ECM, ITMC a Mobility. Jejich role je specializace na konkrétní typ řešení, své služby klientům dodávají prostřednictvím právě Zákaznických týmů,“ vysvětlil Martin Váša, HR manažer konzultační a technologické společnosti Logos.
Novinky v organizační struktuře schvalují i personalisté. „Hlavní výhodu spatřuji ve skutečnosti, že trend jasně určuje pravidla, kdo kým je a co dělá, a tím staví na dlouhodobosti vztahu se zákazníkem a ze strany zákazníka na čitelnosti dodavatelské společnosti. V dnešní dynamické době je tento trend jediným možným pro udržování dobrých vztahů mezi dodavatelem a odběratelem,“ uvedl Jan Turek z personální agentury S.T.UNITE consulting.
Za největší plus je podle průzkumu společnosti Logos považován úzký vztah mezi obchodními partnery. Klienti mají kdykoli k dispozici dedikovaný tým lidí s odbornými znalostmi z oboru zákazníka. Ti tak lépe znají strategii klienta a jeho denní potřeby.
„Díky Zákaznickým týmům dokážeme poskytovat služby, které mají pro klienta vyšší přínos a jsou rychleji zaváděny do praxe. Na zákazníka tak máme vždy čas a dobře mu rozumíme. Je to výhodné po všech stránkách – počínaje rychlostí dodání zakázky, přes její plné vystižení potřeb klienta až po finanční úsporu, která oba jevy logicky provází,“ shrnul Pavel Šťovíček, ředitel konzultační a technologické společnosti Logos.
Vysvětlení pojmů:
CRM – Customer Relationship Management: řízení vztahů se zákazníky
DWH-BI – Datové sklady a Business Inteligence: soubor nástrojů sloužící k vytěžování dat pro podporu rozhodování
ECM – Enterprise Content Management: soubor nástrojů umožňující správu elektronických dokumentů a jejich převedení do jednotného úložiště
ITMC – IT Management Consulting Mobility: moderní softwarové produkty a špičková řešení z oblasti telekomunikací
– red –