Téměř 60 procent spotřebitelů z vynořujících se trhů by dalo při nákupu přednost domácí značce před zahraniční, pokud by se cena obou výrobků nijak nelišila. To odhalila celosvětová agentura pro výzkum trhu Synovate. Synovate také zjistil, že spotřebitelé v těchto “Hotspots” zemích vyznávají stejné značky aut (Toyota), rychlého občerstvení (McDonalds) a hotelů (Hilton) jako spotřebitelé z vyspělých trhů. Jaká je hlavní odlišnost? Sony je preferovaným výrobcem MP3 přehrávačů v Hotspots zemích, zatímco iPod společnosti Apple je preferovaným výrobcem v rozvinutých zemích tržní ekonomiky.
Agentura Synovate zkoumala přes 13 000 spotřebitelů ve 20 Hotspots zemích na celém světě. Aby lépe porozuměla vztahům spotřebitelů ke značkám a jejich preference, co se týče značek napříč širokým spektrem produktových kategorií, kombinovala agentura kvantitativní data s hlubšími pohledy z kvalitativního výzkumu.
Na značkách záleží
Jan Hofmeyr, vedoucí „Insight“ divize Synovate, poukázal na výsledky, které ukazují, že všem spotřebitelům záleží na značkách, a to nezávisle na národnosti spotřebitelů i samotných výrobků. Značky poskytují lidem funkční a emoční orientační body k jejich nákupnímu chování-ať se jedná o bohaté či chudé.
“U spotřebitelů z vynořujících se trhů se na rozdíl od spotřebitelům z rozvinutých trhů projevují větší sklony věřit, že mezinárodní značky jsou kvalitnější než značky místní. Pouze 30% respondentů z rozvojových zemí uvádí, že jsou místní značky stejně dobré jako ty vyrobené ve světě,” dodal Hofmeyr.
“Tyto skutečnosti ale nemusí nezbytně vysvětlovat nákupní chování spotřebitelů. Téměř 60 procent stejných spotřebitelů totiž uvedlo, že by si spíše koupili místní značku, pokud by ta místní cenově odpovídala té mezinárodní. Tato zjevná dvoudílnost dává jasnou zprávu: Nejde o původ značky, ale o značku samotnou, na té záleží. Ta lidem ukazuje kvalitu z hlediska funkčnosti a dodává emoční uspokojení“, dodal.
Značkové preference ve světě
Spotřebitelé byli dotazováni na své preference značek napříč množstvím produktů a služeb, které využívají – včetně automobilů, hotelů, rychlých občerstvení a domácí elektroniky. Výsledky jsou shodné a odhalují, že mezi všemi spotřebiteli jsou nejoblíbenější globální značky.
Co se týče automobilů je nejpreferovanější značkou Toyota. Následuje Ford, Volkswagen a BMW.
Hilton byl vybrán jako nejlepší hotelový řetězec mezi spotřebiteli z rozvinutých i vynořujících se trhů. Dalšími oblíbenými hotelovými značkami jsou Holiday Inn, Marriott a Sheraton. Spotřebitelé z asijských vynořujících se trhů však dávají přednost místním značkám, jakými jsou Oriental Hotel a Shangri-La.
Není překvapením, že globální gigant v servírování rychlého občerstvení McDonald byl preferován většinou dotazovaných spotřebitelů. KFC je považováno za lepší rychlé občerstvení spotřebiteli Egypta, Jihoafrické republiky a Asie.
Spotřebitelé z vynořujících se trhů cítí, že Nokia a Motorola jsou nejlepšími značkami mobilních telefonů. Ohledně výrobců plochých televizních obrazovek už tak jednotní ale nejsou. Asiaté, obyvatelé východní Evropy a Turci považují za nejlepší televizi značky Sony, zatímco obyvatelé Latinské Ameriky upřednostňují Philips a Panasonic. Samsung je oblíben u spotřebitelů v Rusku a Maďarsku.
Hofmeyr řekl, že podle výsledků spotřebitelé ve všech trzích znají globální značky a přistupují k nim pozitivně. V rozvojových zemích se ale navíc světové značky staly známkou kvality.
“Globální značky mají silnou fungující základnu, stejně tak jako zavedené marketingové programy. A tak je na místních výrobcích, aby dosáhli vnímané kvality stejně tak jako světové značky.”
“Globální značky nesmějí usnout na vavřínech, neboť místní výrobci se zlepšují. Jejich marketing je čím dál více sofistikovaný a také se snáze dostávají ke spotřebitelům v rozvojových zemích, kterých je velmi mnoho a kteří jsou ochotní uvažovat o místních alternativách, “ dodal.
Hotspots země, které byly agenturou Synovate zkoumány, zahrnují Argentinu, Brazílii, Bulharsko, Čínu, Egypt, Maďarsko, Indii, Indonésii, Saudskou Arábii, Mexiko, Maroko, Polsko, Rumunsko, Rusko, Srbsko, Jihoafrickou republiku, Thajsko, Turecko, Ukrajinu a Spojené Arabské Emiráty. Spotřebitelé ze třech rozvinutých tržních ekonomik – USA, Velké Británie a Japonska – byly zkoumány za účelem srovnání.
– red –