Které silnice a dálnice a která elektrická vedení jsou pro Evropskou unii mimořádně důležitá, takže si zasluhují zvláštní ochranu? Kritéria pro jejich určení nedávno vydala Evropská komise.
Jak lze v Evropě zlepšit ochranu kritické infrastruktury v energetice a dopravě, když doposud nebyla přijata její společná definice? Jako odpověď na tuto otázku Evropská komise přijala Sdělení o ochraně kritické infrastruktury v energetice a dopravě, kterým stanovuje kritéria, jež lze použít při identifikaci kritické infrastruktury.
„Musíme mít jistotu, že když bude nutné zavést ochranná opatření na evropské úrovni, budou zaměřena na tu infrastrukturu, která je potřebuje nejvíce. Prvním krokem je stanovení kritérií, která umožní takovou infrastrukturu identifikovat,“ řekl Jacques Barrot, místopředseda Evropské komise odpovědný za dopravu. Komisař pro energetiku Andris Piebalgs k tomu dodal: „Evropští spotřebitelé jsou, pokud jde o dodávky energií, často odkázáni na infrastrukturu v jiném členském státě. Kritická infrastruktura musí být identifikována, aby bylo možné v případě potřeby zlepšit její ochranu.“
Sdělení EK obsahující kritéria představuje výsledek společných konzultací představitelů členských zemí EU a zainteresovaných institucí v dopravě a elektroenergetice. Cílem je harmonizovat kritéria v celé EU a podle nich definovat kritickou infrastrukturu. To by, podle EK, mělo výrazně snížit riziko teroristických útoků a zločinných jednání, jež mohou infrastrukturu vážně poškodit.
Sdělení je prvním příspěvkem odvětví energetiky a dopravy k naplnění Evropského programu ochrany kritické infrastruktury přijatého Evropskou radou. Z bezpečnostních důvodů je obsah Sdělení neveřejný.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.