Z celosvětové studie agentury Synovate vyplývá, že více než třetina příznivců motoristického sportu by se při koupi automobilu nebo motocyklu nechala ovlivnit stájovým úspěchem na závodním okruhu.
Agentura Synovate provedla průzkum u 1 548 fanoušků motoristického sportu ve Spojených Státech, Německu, Saudské Arábii, Spojených Arabských Emirátech (SAE), Číně a Malajsii. Zjišťovala, jaký druh závodů sledují a jaké vnímání značky tento sport vytváří.
Formule 1 je celosvětově nejpopulárnějším motosportem, vyznávaným téměř 60 procenty motoristických fanoušků. Ve Spojených Státech je ovšem NASCAR motosportem číslo jedna s 84 procenty příznivců. Mistrovství světa Rallye má solidní základnu fanoušků v Saudské Arábii a SAE (31 a 27 procent), zatímco 21 procent fanoušků z Malajsie dává přednost akci na dvou kolech v MotoGP.
Který motosport nejvíce sledujete?
Celkem | USA | Saudská Arábie | SAE | Čína | Malajsie | Německo | |
Formule 1 | 60% | 4% | 65% | 56% | 73% | 74% | 90% |
NASCAR | 17% | 84% | – | – | 2% | 1% | – |
Mistrovství Světa Rallye | 11% | 1% | 31% | 27% | 8% | 2% | 1% |
MotoGP | 4% | – | 1% | 3% | 4% | 21% | 1% |
Světové Superbikes | 3% | 3% | 2% | 8% | 7% | 2% | 1% |
Soutěže sériovýchautomobilů (světové, německé, britské) |
2% |
1% |
1% |
6% |
3% |
1% |
1% |
Champ Car | 1% | 1% | 1% | 2% | 2% | – | – |
Další | 3% | 7% | – | – | 2% | – | 4% |
Úspěch na závodních okruzích měl největší vliv na budoucí nákupy vozidel u fanoušků v Saudské Arábii (68 procent) a SAE (59 procent). Výkonný ředitel Synovate pro Střední Východ, Andreas Gregoriou, poukázal na to, že lidé v těchto zemích milují auta a mohou si tuto vášeň vzhledem ke svým vysokým příjmům dopřát. „Tomuto rychle rostoucímu zájmu o motoristický sport napomáhá umístění okruhu Formule 1 v Bahrajnu a populární závodní dráha v Dubaji. Není tedy divu, že místní kupující chtějí žít svůj sen prostřednictvím řízení auta té značky, která zažívá úspěchy na závodní dráze.“
Oproti tomu, pouze 15 procent amerických a 17 procent německých fanoušků by se nechalo ovlivnit výsledky na dráze při nákupu automobilu nebo motocyklu. Výkonný ředitel divize Moto výzkumu –„Motoresearch“ – agentury Synovate Scott Miller to přisuzuje vyzrálému a konkurenceschopnému prostředí na těchto trzích. „Kupující mají tolik produktů na výběr a tolik zdrojů informací, které ovlivňují jejich nákup, že na ně závodní úspěch z tohoto hlediska už příliš nepůsobí.“
Sponzoři mocně investují do podpory motoristického sportu a agentura Synovate zjistila, že se jim tyto investice vyplácí. Globálně, 32 procent fanoušků by si spíše koupilo značku, která sponzoruje motosport a to opět hlavně fanoušci SAE (53 procent) a Saudské Arábie (49 procent). Němci by se závody dali ovlivnit pouze v 15 procentech.
Kteří automobiloví výrobci jsou nejvíce spojováni s motoristickým sportem? Celosvětově vede Ferrari, jak ukazuje tabulka níže. Místní výrobci – Chevrolet a Ford – se drží v čele tabulky ve Spojených Státech. Jsou totiž hlavními hráči v NASCAR, které si američtí fanoušci nejvíce spojují s motoristickými závody.
Miller poznamenává, že nejžhavější automobilové značky na americkém trhu jsou jedny z nejméně spojovaných značek se závody. „Chevrolet a Ford poslední roky ztrácejí svůj podíl na trhu, zatímco Toyota a Honda posilují. Výsledkem je, že spotřebitelé odhodlaní ke koupi vozů Toyota a Honda, stále spojují motoristický sport se značkami Chevrolet a Ford. Ačkoliv by spotřebitelé měli být ovlivněni úspěchy značek, které s motosportem nejvíce spojují, o nákupu těchto značek vůbec neuvažují.“
Zajímavé je, že největší popularitu zažívá Ferrari v Německu. Generální ředitel německé pobočky Synovate, Herald Hasselmann, to přičítá jednomu muži: „Sedminásobný vítěz Formule 1 Michael Schumacher je německým sportovním hrdinou. Právě on je nesmazatelně spojen s Ferrari, s týmem, s nímž vybojoval většinu svých titulů.“
Kupodivu, Renault, jehož jezdec Fernando Alonso je dvounásobným vítězem Formule 1 z let 2005 a 2006, byl zmíněn jen 1 procentem respondentů.
Kterou značku automobilu si nejvíce spojujete s motoristickým sportem?
Celkem | USA | Saudská Arábie | SAE | Čína | Malajsie | Německo | |
Ferrari | 29% | 1% | 16% | 33% | 34% | 21% | 65% |
Chevrolet | 9% | 37% | 5% | 1% | – | – | – |
Ford | 7% | 22% | 8% | 6% | – | – | – |
BMW | 6% | 1% | 9% | 9% | 9% | 6% | 7% |
Toyota | 6% | 1% | 19% | 10% | 3% | 2% | 4% |
Honda | 6% | 4% | 11% | 3% | 4% | 21% | – |
Mitsubishi | 5% | – | 16% | 7% | 3% | 3% | – |
Mercedes | 5% | – | 6% | 5% | – | 4% | 11% |
Yamaha | 2% | – | – | – | – | 16% | 2% |
Suzuki | 1% | 1% | 2% | 4% | – | 2% | 1% |
Dodge | 1% | 5% | 1% | – | – | – | – |
Audi | 1% | – | 2% | 3% | 1% | 1% | 2% |
Renault | 1% | – | – | 3% | 1% | – | 3% |
Alfa Romeo | 1% | – | 1% | 5% | – | – | 1% |
Jinou | 8% | 22% | 2% | 9% | 9% | 4% | 0% |
Žádnou/ Neví | 9% | 6% | – | – | 32% | 18% | 1% |
Zdroj-Synovate |
Gregoriou ze Synovate řekl, že silná asociace Toyoty a Mitsubishi se závoděním mezi Saudy (19 a 16 procent) odráží popularitu vytrvalostního závodění. „Mitsubishi zaznamenává velké úspěchy na Mistrovství světa Rallye a Rallye Paříž-Dakar, zatímco Toyota dosahuje úspěchů v regionální rallye.“
Popularita MotoGP v Malajsii odráží těsné spojení značek Honda a Yamaha se závoděním (21 a 16 procent). Jedná se o dva nejúspěšnější výrobce v tomto mistrovství silničních motocyklů.
Vliv závodních úspěchů na rozhodování o koupi vozidla, odhalený výzkumem agentury Synovate, spojený navíc silnými asociacemi se značkami, nasvědčuje tomu, že přísloví „Jezdi v neděli, prodávej v pondělí“ stále platí!
Kuriozity:
- Celosvětově 84 procent respondentů sleduje motosport v televizi. Pouze 2 procenta z nich chodí na závodní dráhy.
- Noviny a časopisy jsou druhým nejoblíbenějším médiem pro fanoušky motoristického sportu ze SAE (20 procent), zatímco Číňané nejraději surfují na internetu (14 procent).
- Přestože se Světová Série Champ Car jezdí převážně v Severní Americe, sleduje ji méně než 1 procento amerických fanoušků. Více než v Severní Americe je populární v Číně a SAE (2 procenta u obou států).