Výzkum trhu

Sponzorovat motoristický sport se vyplácí

Z celosvětové studie agentury Synovate vyplývá, že více než třetina příznivců motoristického sportu by se při koupi automobilu nebo motocyklu nechala ovlivnit stájovým úspěchem na závodním okruhu.

Agentura Synovate provedla průzkum u 1 548 fanoušků motoristického sportu ve Spojených Státech, Německu, Saudské Arábii, Spojených Arabských Emirátech (SAE), Číně a Malajsii. Zjišťovala, jaký druh závodů sledují a jaké vnímání značky tento sport vytváří.

Formule 1 je celosvětově nejpopulárnějším motosportem, vyznávaným téměř 60 procenty motoristických fanoušků. Ve Spojených Státech je ovšem NASCAR motosportem číslo jedna s 84 procenty příznivců. Mistrovství světa Rallye má solidní základnu fanoušků v Saudské Arábii a SAE (31 a 27 procent), zatímco 21 procent fanoušků z Malajsie dává přednost akci na dvou kolech v MotoGP.

Který motosport nejvíce sledujete?

 

Celkem

USA

Saudská

Arábie

SAE

Čína

Malajsie

Německo

Formule 1

60%

4%

65%

56%

73%

74%

90%

NASCAR

17%

84%

2%

1%

Mistrovství

Světa Rallye

11%

1%

31%

27%

8%

2%

1%

MotoGP

4%

1%

3%

4%

21%

1%

Světové

Superbikes

3%

3%

2%

8%

7%

2%

1%

Soutěže sériových

automobilů

(světové,

německé,

britské)

 

2%

 

1%

 

1%

 

6%

 

3%

 

1%

 

1%

Champ Car

1%

1%

1%

2%

2%

Další

3%

7%

2%

4%

Úspěch na závodních okruzích měl největší vliv na budoucí nákupy vozidel u fanoušků v Saudské Arábii (68 procent) a SAE (59 procent). Výkonný ředitel Synovate pro Střední Východ, Andreas Gregoriou, poukázal na to, že lidé v těchto zemích milují auta a mohou si tuto vášeň vzhledem ke svým vysokým příjmům dopřát. „Tomuto rychle rostoucímu zájmu o motoristický sport napomáhá umístění okruhu Formule 1 v Bahrajnu a populární závodní dráha v Dubaji. Není tedy divu, že místní kupující chtějí žít svůj sen prostřednictvím řízení auta té značky, která zažívá úspěchy na závodní dráze.“

Oproti tomu, pouze 15 procent amerických a 17 procent německých fanoušků by se nechalo ovlivnit výsledky na dráze při nákupu automobilu nebo motocyklu. Výkonný ředitel divize Moto výzkumu –„Motoresearch“ – agentury Synovate Scott Miller to přisuzuje vyzrálému a konkurenceschopnému prostředí na těchto trzích. „Kupující mají tolik produktů na výběr a tolik zdrojů informací, které ovlivňují jejich nákup, že na ně závodní úspěch z tohoto hlediska už příliš nepůsobí.“

Sponzoři mocně investují do podpory motoristického sportu a agentura Synovate zjistila, že se jim tyto investice vyplácí. Globálně, 32 procent fanoušků by si spíše koupilo značku, která sponzoruje motosport a to opět hlavně fanoušci SAE (53 procent) a Saudské Arábie (49 procent). Němci by se závody dali ovlivnit pouze v 15 procentech.

Kteří automobiloví výrobci jsou nejvíce spojováni s motoristickým sportem? Celosvětově vede Ferrari, jak ukazuje tabulka níže. Místní výrobci – Chevrolet a Ford – se drží v čele tabulky ve Spojených Státech. Jsou totiž hlavními hráči v NASCAR, které si američtí fanoušci nejvíce spojují s motoristickými závody.

Miller poznamenává, že nejžhavější automobilové značky na americkém trhu jsou jedny z nejméně spojovaných značek se závody. „Chevrolet a Ford poslední roky ztrácejí svůj podíl na trhu, zatímco Toyota a Honda posilují. Výsledkem je, že spotřebitelé odhodlaní ke koupi vozů Toyota a Honda, stále spojují motoristický sport se značkami Chevrolet a Ford. Ačkoliv by spotřebitelé měli být ovlivněni úspěchy značek, které s motosportem nejvíce spojují, o nákupu těchto značek vůbec neuvažují.“

Zajímavé je, že největší popularitu zažívá Ferrari v Německu. Generální ředitel německé pobočky Synovate, Herald Hasselmann, to přičítá jednomu muži: „Sedminásobný vítěz Formule 1 Michael Schumacher je německým sportovním hrdinou. Právě on je nesmazatelně spojen s Ferrari, s týmem, s nímž vybojoval většinu svých titulů.“

Kupodivu, Renault, jehož jezdec Fernando Alonso je dvounásobným vítězem Formule 1 z let 2005 a 2006, byl zmíněn jen 1 procentem respondentů.

Kterou značku automobilu si nejvíce spojujete s motoristickým sportem?

 

Celkem

USA

Saudská

Arábie

SAE

Čína

Malajsie

Německo

Ferrari

29%

1%

16%

33%

34%

21%

65%

Chevrolet

9%

37%

5%

1%

Ford

7%

22%

8%

6%

BMW

6%

1%

9%

9%

9%

6%

7%

Toyota

6%

1%

19%

10%

3%

2%

4%

Honda

6%

4%

11%

3%

4%

21%

Mitsubishi

5%

16%

7%

3%

3%

Mercedes

5%

6%

5%

4%

11%

Yamaha

2%

16%

2%

Suzuki

1%

1%

2%

4%

2%

1%

Dodge

1%

5%

1%

Audi

1%

2%

3%

1%

1%

2%

Renault

1%

3%

1%

3%

Alfa Romeo

1%

1%

5%

1%

Jinou

8%

22%

2%

9%

9%

4%

0%

Žádnou/

Neví

9%

6%

32%

18%

1%

Zdroj-Synovate

Gregoriou ze Synovate řekl, že silná asociace Toyoty a Mitsubishi se závoděním mezi Saudy (19 a 16 procent) odráží popularitu vytrvalostního závodění. „Mitsubishi zaznamenává velké úspěchy na Mistrovství světa Rallye a Rallye Paříž-Dakar, zatímco Toyota dosahuje úspěchů v regionální rallye.“

Popularita MotoGP v Malajsii odráží těsné spojení značek Honda a Yamaha se závoděním (21 a 16 procent). Jedná se o dva nejúspěšnější výrobce v tomto mistrovství silničních motocyklů.

Vliv závodních úspěchů na rozhodování o koupi vozidla, odhalený výzkumem agentury Synovate, spojený navíc silnými asociacemi se značkami, nasvědčuje tomu, že přísloví „Jezdi v neděli, prodávej v pondělí“ stále platí!

Kuriozity:

  • Celosvětově 84 procent respondentů sleduje motosport v televizi. Pouze 2 procenta z nich chodí na závodní dráhy.
  • Noviny a časopisy jsou druhým nejoblíbenějším médiem pro fanoušky motoristického sportu ze SAE (20 procent), zatímco Číňané nejraději surfují na internetu (14 procent).
  • Přestože se Světová Série Champ Car jezdí převážně v Severní Americe, sleduje ji méně než 1 procento amerických fanoušků. Více než v Severní Americe je populární v Číně a SAE (2 procenta u obou států).

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!