Rád bych vám položil jednu otázku. Jakého Harryho jste si představili po přečtení nadpisu? Možná že si někdo vzpomněl na nějakého svého známého, ale většinu z vás jako první jistě napadl Harry Potter. Ten Harry, který mediálně září v knižní i filmové podobě a samozřejmě i jako merchandisingový produkt. Ať jste již knihu četli, nebo viděli film, případně vás doma s Harrym masírovaly vaše děti, nevěřím, že je mezi námi někdo, kdo neví, o koho jde.
Tak si představte, že právě tenhle Harry se úplně změnil! Sice stále žije v Bradavicích, je čarodějnický učeň, ale jeho chování se rapidně změnilo. Není to ten anglický Mirek Dušín, ba právě naopak. Vcelku realisticky se blíží k dnešní mládeži a někdy se dá říci, že je to pěkný trotl. Nemluvím teď o dalším díle nového Harryho Pottera, ale o jeho parodii – Harryho Trottla.
Harry Trottle je totiž velmi dobrá parodie na celou sérii o Harrym Porterovi. Nyní vychází třetí kniha z této série. První měla název Harry Trottle a kámen MUDr. Tse, druhá pak Harry Trottle a ta jemná tenata. Jak vidíte, stačí jen zajímavý nápad a i název se skoro blíží originálu. Podle mého názoru, je tento název velmi dobrým marketingovým tahem – foneticky čtenáři název zní stejně jako originál, ale v psané podobě již dává tušit něco zajímavého.
Autorem těchto parodií je Peter M. Jolin a když bylo zveřejněno, že poprvé vystoupí v Praze na tiskové konferenci 2. října tohoto toku, chtěl jsem jej osobně poznat. Co je to za autora, který detailně nastuduje několik set stránkové knihy a „přepíše“ je do parodie, které se někdy zdají být i lepší než originál? Lepší zvláště proto, že nás donutí se občas zamyslet nad jinak tak normálními věcmi. Jaké bylo překvapení, když jsem zjistil, že autorem je žena! A navíc Češka! Jednalo se totiž pouze o její pseudonym. Když byla dotázána, proč si vybrala za cíl právě knihy Harryho Pottera, odpověděla stejnými slovy, jaké použila na zadní straně prvního dílu Harryho Trottla: „ Už si to ta brýlatá továrna na peníze zasloužila!“ A dodala, že parodie nemá za cíl zanášet do díla chyby nebo jej doplňovat. Parodie je totiž satira.
Tyto dvě vydané knihy kopírují první dva díly Harryho Pottera. První díl – Harry Trottle a kámen MUDr. Tse – se držel více než šestnáct týdnů v Top Ten nejprodávanějších knih v České republice. Je tedy znát, že čtenáři mají parodie rádi. Myslím si, že knihu nekupují jenom fanoušci Harryho Pottera, ale i ti, kteří o něm nečetli ani jednu knihu, protože je sice dobré předlohu znát, ale tyto knihy se dají číst i bez znalosti „prvorozeného“ Harryho. Podle mého názoru bude jistě i dost čtenářů, kterým se Harry Potter zajídá, který je provokuje svou megalománií a velikostí bezhotovostních toků na účty J.Rowlingové.
Nyní vychází třetí díl Harryho Trottla, který ale nemá souvislost s třetím dílem J.Rowlingové. Autorka si totiž trochu odskočila a představila Harryho Trottla v nástrahách Amsterdamu a jeho věčně otevřených lákavých coffee shopů . Už název díla je zajímavý – Harry Trottle – My ze stanice Kaiserchrocht! Jak asi tušíte, název odkazuje na bestseller z 90. let minulého století, na knihu My děti ze stanice ZOO.
Autorka o tomto díle píše: „Kdo svěří dětem do rukou tuto knihu, činí totéž, jako by jim věnoval sebrané ročníky Hustlera, zapálil jim doutník, a při společném popíjení původního absintu s nimi dlouze promlouval na téma přínosu přírodních drog k rozvoji osobnosti.“ Navíc nakladatelství CZ Books vymyslelo s touto knihou zajímavou akci – kniha pro zkracující se podzimní večery. Po jejím zakoupením získá totiž čtenář poukázku na slevu na skotskou whisky. A to ve výši úplné ceny knížky – tedy 249 korun. Takže si koupí knížku a pak následně i whisky Bruichladdich se slevou. A zimní večery mají další náplň – duchovní i tu tekutou.
Mám rád parodie, ať se jedná o knižní či filmové. Dokáží se podívat i na vážné věci z jiné stránky – odlehčit je, zasmát se jim a také i třeba najít neobvyklé, kreativní řešení. Jak říkám na svých workshopech Kreativního psaní pro marketéry – zkusme se zastavit, podívat se na problém z různých úhlů pohledu, samozřejmě i ze stran jiných osob, obchodních partnerů či konkurence. Tím získáme nové nápady a možnosti. Neberme věci tak vážně. Když máme nějaký problém, zkusme vytvořit takovou „parodii“ na současný stav a uvidíme, že se řešení najde a ve většině případů bude velmi jednoduché, které by nás za normálních okolností ani nenapadlo.