Komunikace

Harry může být také pěkný trotl

Rád bych vám položil jednu otázku. Jakého Harryho jste si představili po přečtení nadpisu? Možná že si někdo vzpomněl na nějakého svého známého, ale většinu z vás jako první jistě napadl Harry Potter. Ten Harry, který mediálně září v knižní i filmové podobě a samozřejmě i jako merchandisingový produkt. Ať jste již knihu četli, nebo viděli film, případně vás doma s Harrym masírovaly vaše děti, nevěřím, že je mezi námi někdo, kdo neví, o koho jde.

Tak si představte, že právě tenhle Harry se úplně změnil! Sice stále žije v Bradavicích, je čarodějnický učeň, ale jeho chování se rapidně změnilo. Není to ten anglický Mirek Dušín, ba právě naopak. Vcelku realisticky se blíží k dnešní mládeži a někdy se dá říci, že je to pěkný trotl. Nemluvím teď o dalším díle nového Harryho Pottera, ale o jeho parodii – Harryho Trottla.

Harry Trottle je totiž velmi dobrá parodie na celou sérii o Harrym Porterovi. Nyní vychází třetí kniha z této série. První měla název Harry Trottle a kámen MUDr. Tse, druhá pak Harry Trottle a ta jemná tenata. Jak vidíte, stačí jen zajímavý nápad a i název se skoro blíží originálu. Podle mého názoru, je tento název velmi dobrým marketingovým tahem – foneticky čtenáři název zní stejně jako originál, ale v psané podobě již dává tušit něco zajímavého.

Autorem těchto parodií je Peter M. Jolin a když bylo zveřejněno, že poprvé vystoupí v Praze na tiskové konferenci 2. října tohoto toku, chtěl jsem jej osobně poznat. Co je to za autora, který detailně nastuduje několik set stránkové knihy a „přepíše“ je do parodie, které se někdy zdají být i lepší než originál? Lepší zvláště proto, že nás donutí se občas zamyslet nad jinak tak normálními věcmi. Jaké bylo překvapení, když jsem zjistil, že autorem je žena! A navíc Češka! Jednalo se totiž pouze o její pseudonym. Když byla dotázána, proč si vybrala za cíl právě knihy Harryho Pottera, odpověděla stejnými slovy, jaké použila na zadní straně prvního dílu Harryho Trottla: „ Už si to ta brýlatá továrna na peníze zasloužila!“ A dodala, že parodie nemá za cíl zanášet do díla chyby nebo jej doplňovat. Parodie je totiž satira.

Tyto dvě vydané knihy kopírují první dva díly Harryho Pottera. První díl – Harry Trottle a kámen MUDr. Tse – se držel více než šestnáct týdnů v Top Ten nejprodávanějších knih v České republice. Je tedy znát, že čtenáři mají parodie rádi. Myslím si, že knihu nekupují jenom fanoušci Harryho Pottera, ale i ti, kteří o něm nečetli ani jednu knihu, protože je sice dobré předlohu znát, ale tyto knihy se dají číst i bez znalosti „prvorozeného“ Harryho. Podle mého názoru bude jistě i dost čtenářů, kterým se Harry Potter zajídá, který je provokuje svou megalománií a velikostí bezhotovostních toků na účty J.Rowlingové.

Nyní vychází třetí díl Harryho Trottla, který ale nemá souvislost s třetím dílem J.Rowlingové. Autorka si totiž trochu odskočila a představila Harryho Trottla v nástrahách Amsterdamu a jeho věčně otevřených lákavých coffee shopů . Už název díla je zajímavý – Harry Trottle – My ze stanice Kaiserchrocht! Jak asi tušíte, název odkazuje na bestseller z 90. let minulého století, na knihu My děti ze stanice ZOO.

Autorka o tomto díle píše: „Kdo svěří dětem do rukou tuto knihu, činí totéž, jako by jim věnoval sebrané ročníky Hustlera, zapálil jim doutník, a při společném popíjení původního absintu s nimi dlouze promlouval na téma přínosu přírodních drog k rozvoji osobnosti.“ Navíc nakladatelství CZ Books vymyslelo s touto knihou zajímavou akci – kniha pro zkracující se podzimní večery. Po jejím zakoupením získá totiž čtenář poukázku na slevu na skotskou whisky. A to ve výši úplné ceny knížky – tedy 249 korun. Takže si koupí knížku a pak následně i whisky Bruichladdich se slevou. A zimní večery mají další náplň – duchovní i tu tekutou.

Mám rád parodie, ať se jedná o knižní či filmové. Dokáží se podívat i na vážné věci z jiné stránky – odlehčit je, zasmát se jim a také i třeba najít neobvyklé, kreativní řešení. Jak říkám na svých workshopech Kreativního psaní pro marketéry – zkusme se zastavit, podívat se na problém z různých úhlů pohledu, samozřejmě i ze stran jiných osob, obchodních partnerů či konkurence. Tím získáme nové nápady a možnosti. Neberme věci tak vážně. Když máme nějaký problém, zkusme vytvořit takovou „parodii“ na současný stav a uvidíme, že se řešení najde a ve většině případů bude velmi jednoduché, které by nás za normálních okolností ani nenapadlo.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!