Reprezentativní výzkum DROGERIE 2006, realizovaný v květnu 2006 společností INCOMA Research ve spolupráci s GfK Praha, ukázal, že 65 % českých domácností je při nákupu drogerie a kosmetiky věrných osvědčeným značkám a zavedeným výrobkům. Přitom 67 % nakupuje jen, nebo především cenově výhodné a levné zboží, a 63 % českých spotřebitelů kupuje jen běžné zboží, které nutně potřebuje a jen velmi zřídka si dopřeje i dražší a luxusní výrobky.
Mezi českými spotřebiteli drogerie a kosmetiky převažuje nákupní typ ŠETŘIVÁ (dle typologie společnosti INCOMA Research ve spolupráci s GfK Praha). Typ ŠETŘIVÁ tvoří téměř polovinu zákaznické základny (43 %) a je – jak název napovídá – typický výraznou orientací na cenu a na nákup toho nejdůležitějšího i ve smyslu nákupu drogerie a kosmetiky určené k péči o zdraví a vzhled.
Preferovaným typem prodejny pro nákup drogistického zboží a kosmetiky je v Čechách již od roku 2004 samoobslužná specializovaná prodejna drogerie, které dává přednost 35 % českých spotřebitelů. Těsně následují nákupy drogerie a kosmetiky v hypermarketech (31 %). Na dalších místech je malá samoobsluha (12 %), diskontní prodejna (8 %) a supermarket (7 %). Přitom stále více Čechů nakupuje základní drogistické zboží (čistící a úklidové prostředky, prací prostředky a ústní hygienu) v širokosortimentních prodejnách typu hypermarket nebo supermarket. Naopak nákup výběrového drogistického a sortimentního zboží (jako jsou parfémy, pleťová, tělová a dekorativní kosmetika), které má nižší míru penetrace, je soustředěn více do specializovaných drogistických prodejen.
Roste také role přímých prodejců drogerie a zejména kosmetiky. Zatímco v roce 2004 jejich nabídku alespoň jednou využilo 31 % domácností, letos už to bylo 42 %. Mezi zákazníky jsou především mladší lidé do 44 let a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Dominantní pozici v tomto segmentu má dlouhodobě společnost Avon.
Mezi nejčastější důvody při výběru prodejny pro nákup drogerie a kosmetiky v ČR patří možnost nákupu více druhů zboží najednou a široký sortiment. Výraznou roli hrají také nízké ceny a akční slevy. Na třetím místě čeští spotřebitelé uvádějí blízkost prodejny.
Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je už třetím rokem specializovaný řetězec Teta, ze širokosortimentních je první Kaufland.
Grafy:
Typologie nakupujících
Preferovaný typ prodejny
Důvody pro výběr prodejny
Hlavní nákupní místo