První nákupy na internetu se uskutečnily v USA již v roce 1992. První prodejní komoditou se staly hudební nahrávky na CD, následovaly dárkové předměty a knížky. Teprve poté přišla na řadu elektronika, hračky a například nábytek. Internetové nakupování v České republice má dnes již více než desetiletou historii, ale jeho vývoj je hodně odlišný. Elektronické obchody se totiž ubíraly různými směry nejen v Česku a v Americe, ale i jinde v Evropě. Zatímco na Starém kontinentu se projevovala nedůvěra zákazníků v on-line platby, ve Spojených Státech se internetový business rozvíjel právě díky jejich oblibě. Jedno měl vývoj v obou částech světa společné – jak v Evropě tak i na druhé straně Atlantiku se začaly na internetu prosazovat velké obchodní řetězce s vlastními internetovými obchody. Cenová politika je většinou diferencovaná, výrobků, které jsou on-line levnější než v kamenných prodejnách je například na Datart.cz polovina.
Internet přinesl do světa nákupů zásadní průlom. Fantazie patřící do říše dětských pohádek se změnila ve skutečnost ještě ve dvacátém století. Z pohodlí domova či kanceláře se ve Spojených Státech začalo, nakupovat již v roce 1992. S boomem protokolu http: a www začaly, v letech 1994 a 1995 vznikat elektronické obchody dnešního typu. Jedním z takových obchodů je dnes již tradiční pojem – server Amazon.com působící nyní vps. po celém světě.
„Elektronika se na síti začala prodávat později pro její v té době relativně vysokou cenu,“ vysvětluje Jiří Navrátl.
Nedůvěřiví Evropané (Evropa pozadu a s obavami)
Rozdílný vývoj internetového obchodování na obou stranách Atlantického oceánu byl dán technologickým zaostáváním včetně rozšíření platebních karet. V neposlední řadě k němu přispěly obavy a větší nedůvěřivost Evropanů k on-line transakcím.
Američané se neobávali zaplatit kreditní kartou. Zboží si nechali přistavit na svá zápraží, kde si ho po příchodu domů jednoduše vyzvedli. „Z našeho pohledu to působí neuvěřitelně. Opravdu tam už tenkrát byla obrovská důvěra v elektronické platby a také v to, že doručený výrobek u dveří zůstane až do našeho příchodu domů,“ popisuje svoji vlastní zkušenost Jiří Matoušek z www.datart.cz.
Česká republika má navíc svůj vlastní fenomén – dobírku. Ještě dnes platí zákazníci za více než 60 % objednaného zboží hotově při jeho předání. V USA naopak dobírku v českém provedení neznají vůbec.
„Jedním z důvodů tohoto stavu je především nedůvěra a historicky špatná zkušenost českých zákazníků. Navíc pro platby na internetu jsou mnozí nuceni zažádat u své banky o aktivaci této služby,“ vysvětluje Jiří Navrátil z on-line obchodu specialisty na elektroniku, společnosti Datart.
Elektronické obchodování v ČR – současnost
Teprve na začátku třetího tisíciletí začínají čeští zákazníci vnímat nákup přes internet jako relativně bezpečný. Důvodem je především mnohem více profesionální přístup některých on-line prodejců. Obecně se začíná zkracovat doba dodání zboží zákazníkům a silnější elektronické obchody začínají fungovat na smluvní bázi nad velkoobchody. Fakticky to znamená, že mají již relativně přesné informace o stavu prodávaného zboží ve velkoskladu, od kterého toto zboží odebírají – toto zboží začínají navíc uvádět jako skladové. Rozšiřuje se také využívání on-line plateb debetními i kreditními kartami.
Zákazníci však nyní čekají více než jen dobře odladěnou prodejní www aplikaci s pěknými obrázky a objednáním dopravy. Samozřejmostí by měla být perfektní logistika a profesionální poprodejní služby. Zákazníky dále zajímá možnost snadné reklamace, možnost vrácení zboží, servisu a dalších služeb, které poskytují kamenní prodejci. Chtějí mít jistotu, že zakoupením zboží se o ně prodejce nepřestane starat.
Spojení elektronického obchodu s kamenným řetězcem existuje již poměrně dlouhou dobu v USA i v Evropě. Příkladem jsou Target.com, Walmart.com, Bestbuy.com, Comet.co.uk. Zatímco dříve bylo některé zboží prodáváno jen na webu a jiné zase pouze v kamenné síti, dnes se mohou zákazníci těšit ze spojení výhod u obou způsobů. Část sortimentu některé řetězce prodávají ovšem pouze přes web a naopak.
„Dostupnost a pohodlí nákupu přes internet je propojeno se zázemím obchodního řetězce,“ shrnuje Jiří Navrátil, ředitel internetového obchodu společnosti Datart, která spustila svůj e-shop jako první obchodní řetězec v České republice v prosinci minulého roku.
Dražší nákup na webu nebo v obchodě?
Ve světě se cenová politika u různých obchodních řetězců liší. Někde nabízejí na webu výrobky za ceny shodné s těmi ve své kamenné síti, jinde jsou ceny diferencované a nejčastěji jde o kombinaci obojího.
Obecně lze říci, že rozdíly v cenách na internetu a v prodejnách jsou menší v USA než v Evropě. Zajímavým faktem je, že pokud nakupujete v USA na internetu a jste z jiného státu než samotný prodejce, neplatíte státní daň. Třeba u elektroniky ušetříte mezi 7 – 10 % z ceny zboží.
„Neplatí rozšířené klišé, že ceny na internetu jsou obecně mnohem nižší než v kamenných prodejnách. Snažíme se porovnávat ceny co největšího množství našich výrobků u e-konkurence a ceny těch výrobků, které jsou u ní levnější, dorovnáváme,“ vysvětluje cenovou politiku českého průkopníka v propojení obchodního řetězce s e-shopem, společnosti Datart, Jiří Matoušek.
„Podíl výrobků, který je na Datart.cz nyní levnější než v našich prodejnách činí zhruba jednu polovinu. Druhou polovinu tedy tvoří výrobky s cenami shodnými nebo naopak nižšími na našich prodejnách. Přesto konkurujeme na internetu také cenou. V budoucnu se rozdílné ceny internetu oproti kamenným prodejnám přiblíží ještě více,“ předpovídá Jiří Navrátil.
– red –