Společnost MasterCard International, oficiální sponzor Světového poháru FIFA 2006 v Německu, zveřejnila výsledky svého celosvětového průzkumu „Světový pohár FIFA 2006: Vášeň a výdaje“, který jasně poukazuje na vzájemný vztah mezi mírou vášně fotbalových fanoušků pro tuto největší světovou sportovní událost a jejich ochotou utrácet při sledování svých týmů. Průzkum, který byl proveden v deseti zemích celého světa, nabízí srovnání fanoušků z těchto zemí a jejich projevů fotbalové vášně, a uvádí komerční sféry, které by mohly mít v daných zemích z této vášně největší prospěch.
Mezi zeměmi zahrnutými do průzkumu je Austrálie, Brazílie, Francie, Německo, Itálie, Japonsko, Mexiko, Španělsko, Velká Británie a USA. Při určování míry současných a plánovaných fanouškovských aktivit spojených se Světovým pohárem FIFA 2006 průzkum ukázal, že nejvyšší míra výdajů se vyskytuje v zemích, které za sebou mají v tomto sportovním odvětví dlouhou historii. Jsou to Brazílie, Itálie a Mexiko, které jsou také mezi prvními čtyřmi zeměmi s nejvyšším počtem odehraných zápasů (včetně kvalifikací) v dějinách Světového poháru FIFA. Z toho vyplývá, že fanoušci z těchto zemí během Světového poháru pravděpodobně utratí přinejmenším 100 $, nehledě na to, zda jsou fanoušky náruživými (velmi až neobyčejně se zajímají o fotbal) nebo příležitostnými (tak trochu se zajímají o fotbal).
Velká část náruživých fanoušků, dotazovaných v ostatních sedmi zemích, například v Německu, Španělsku nebo Velké Británii, také plánuje utratit přinejmenším 100 $, ale potenciální výdajové vzorce příležitostných fanoušků jsou značně nižší. Celosvětový průzkum „Vášeň a výdaje“ provedený společností MasterCard každopádně jasně ukazuje, že fanoušci se všeobecně domnívají, že možný úspěch jejich země na Světovém poháru FIFA 2006 ovlivní míru jejich výdajů, přičemž fanoušci z Brazílie (77 % horlivých a 68 % příležitostných), Japonska (68 % a 40 %), Itálie (61 % a 50 %), Španělska (53 % a 38 %) a Mexika (52 % a 38 %) pravděpodobně utratí víc než ostatní.
Při posuzování obecné sledovanosti a návštěvnosti domácího fotbalu dosahují Brazílie, Itálie a Mexiko opět nejvyšší úrovně, v protikladu k Japonsku a Austrálii, jež stojí nejníže v obou těchto kategoriích, a k Francii, kde je nízká úroveň sledovanosti. V případě Světového poháru FIFA 2006 však přibližně dva ze tří (63 %) japonských a jeden ze dvou (49 %) francouzských fotbalových fanoušků o sobě uvedli, že mají „fotbalovou pohárovou horečku“, která byla definována jako obrovské vzrušení a jízda na „emoční horské dráze“ při sledování jejich týmu. Japonsko se tak ocitlo mezi prvními třemi společně s Mexikem (79 %) a Brazílií (77 %), následované Itálií (52 %) a Francií.
Tep výdajů za Světovým pohárem FIFA 2006
Celosvětový průzkum společnosti MasterCard „Světový pohár FIFA 2006: Vášeň a výdaje“ se dotazoval fanoušků ve všech deseti zemích na jejich současné a případné plánované výdaje v různých komerčních sférách, zahrnujících cestování a ubytování, oblečení, bary/ restaurace, elektroniku, supermarkety a Internet.
Cestování a ubytování: U fanoušků z Itálie (12 %), Brazílie (11 %), Mexika (11 %) a USA (11 %) existuje nejvyšší pravděpodobnost, že během Světového poháru FIFA utratí přinejmenším 100 $ za cestování a ubytování, na rozdíl od fanoušků z Velké Británie (2 %) a Francie (4 %). Nízké procento u posledně uvedených zemí je pravděpodobně dáno blízkostí těchto zemí k Německu.
Oblečení: Brazilští (50 %) a mexičtí (40 %) fanoušci opět dávají najevo národní hrdost na své týmy, když právě u nich je největší pravděpodobnost, že během Světového poháru FIFA utratí alespoň 50 $ za oblečení vztahující se k týmu. Američtí (25 %) a italští (23 %) fanoušci se v této komerční sféře také chystají dát najevo svou hrdost, na rozdíl od fanoušků z Velké Británie, Francie a Španělska, z nichž si národní dres nebo šálu pravděpodobně nezakoupí více než 15 %.
Bary/ restaurace: Mezi osmi různými aktivitami spojenými se Světovým pohárem FIFA 2006 a zahrnutými do průzkumu, existuje u fanoušků z Brazílie, Španělska a Velké Británie největší pravděpodobnost, že půjdou zápasy Světového poháru FIFA 2006 sledovat do baru či restaurace – asi proto, aby si vychutnali atmosféru s fanoušky ostatních národních týmů – a tím této komerční sféře nabídnou značné obchodní příležitosti.
Elektronika: U fanoušků z Brazílie (33 %) a Mexika (20 %) existuje největší pravděpodobnost, že utratí alespoň 100 $ v obchodech s elektronikou, následováni italskými (16 %), americkými (11 %) a německými (10 %) fanoušky. Vysoké procento u Brazílie můžeme přičítat optimismu brazilských fanoušků ohledně potenciálního úspěchu jejich týmu na mistrovství.
Supermarkety: U fanoušků z Brazílie (65 %), Itálie (56 %) a Mexika (54 %) existuje největší pravděpodobnost, že utratí alespoň 50 $ v supermarketech a menších obchodech, aby pak mohli uspořádat nebo navštívit večírek, na kterém se budou sledovat zápasy Světového poháru. Také velké procento španělských (44 %) a německých (39 %) fanoušků plánuje sledovat zápasy na večírcích s rodinou a přáteli.
Internet: Alespoň 94 % fanoušků z osmi z deseti zemí uvedlo, že pro sledování zápasů Světového poháru dávají přednost televizi před ostatními médii. Nižší čísla v případě USA (81 %) a Austrálie (87 %) se dají odůvodnit časy zápasů. 12 % amerických a 5 % australských fanoušků pak plánuje sledovat zápasy přes Internet, přičemž u amerických fanoušků je největší pravděpodobnost, že během Světového poháru utratí alespoň 100 $ za online připojení.
Metodologie průzkumu
Společnost MasterCard International pověřila společnost Octagon, aby mezi 5. a 20. dubnem 2006 provedla online průzkum mezi více než 7000 fotbalovými fanoušky po celém světě na deseti různých trzích (přibližně 700 účastníků v každé zemi). Hlavním záměrem bylo zanalyzovat a porovnat fanouškovskou vášeň pro Světový pohár FIFA 2006 a její případný dopad na ochotu fanoušků během této události utrácet. Kvantitativní online dotazník o dvaceti položkách byl určený lidem starším 18 let, kteří se považovali za fotbalové fanoušky.
– red –