OKI Printing Solutions a její dlouholetý „guru“ v oblasti využití barev – světoznámá psycholožka Angela Wright – jsou přesvědčeni, že vítěz letošního mistrovství světa ve fotbale bude za svůj úspěch vděčit kromě jiného i znalostem psychologie barev. Upozornili totiž, že na výkony jednotlivých hráčů mohou mít významný vliv barvy dresů.
Podobně dokáže psycholog věnující se vlivu barev definovat působení barev i mimo hřiště. Mnoho firem využívá teorie Angely Wright ve svém podnikání k odhadnutí, jak barvy zapůsobí na zákazníky, ať už v logu, reklamě nebo v dalších způsobech komunikace.
Je obecně známou skutečností, že mnoho fotbalistů má své pověry, jako například Michael Owen, který si obléká pravou ponožku a botu dříve než levou, Laurent Blanc, který před výkopem líbá holou hlavu Fabiena Bartheze nebo Thierry Henry, který se při vstupu na hřiště snaží vždy dotknout země a udělat křížek nad srdcem. Angela Wright se nyní snaží zjistit, zda si jsou fotbalisté podobně vědomi vlivu barev hráčského dresu na jejich výkon.
Podle její teorie některé barvy významným způsobem ovlivňují energii hráčů, jejich reakce na protihráče a dokonce i náladu publika.
Psycholožka tvrdí, že francouzský tým vyslal svým protivníkům dresem s královskou modrou a červenými prvky perfektní sdělení. Modrá je barva mysli a může vyvést protivníka z rovnováhy, protože naznačuje, že se bude hrát velmi promyšlená strategická hra. Barva myšlenek v kombinaci s agresivní a silnou červenou je výborná kombinace symbolizující přítomnost mozku i svalů.
V oblasti podnikání si volí modrou celá řada společností, především z oblasti technologií a financí, protože podporuje image intelektuálně založených firem. Například IBM, Dell a Barclays využívají modrou k prezentaci logické a klidné organizace.
Angela Wright je dále přesvědčena, že červená a zlatá španělského fotbalového týmu je rovněž vhodná cesta k výhře. Uvádí, že červená je barva fyzické síly, která protivníkům nahání strach. Navíc v kombinaci s teplou žlutou navozuje dojem jistoty a sebevědomí španělského týmu.
Na druhou stranu upozorňuje na bílé dresy anglického národního týmu, které mohou na hřišti podpořit pasivitu a snížit celkovou energii týmu – podobně, jako předchozí červené dresy fyzické síly týmu zvyšovaly. Historie tuto myšlenku potvrzuje, protože minulé vítězství Anglie ve světovém poháru v roce 1966 se odehrálo v červených dresech.
Charakter červené barvy, její stimulační schopnosti a síla, na nás působí z významných světových značek, jako je Virgin, Coca-Cola a OKI Printing Solutions, které červenou využívají k vyjádření energie a získání pozornosti zákazníků.
Oranžová nizozemského týmu sice potěší jejich fanoušky, ale není příliš užitečná pro samotné hráče. Psycholožka barev uvádí, že Holanďany může posílit nadšení publika, ale jejich oranžové dresy naznačují, že jejich hra nemá řádnou strategii.
V rámci hodnocení využití barev ve sportu Angela Wright uvádí: „Barvy dresů jednotlivých týmů mohou mít dopad i na způsob hry jednotlivých fotbalistů. Například Manchester United v roce 1996 vyběhl na hřiště v dresu se šedými pruhy, s barvou, která nevyhnutelně musela srazit sebedůvěru hráčů a úplně je zmrazit! S takovými pocity se moc dobře nehraje. Dresy byly brzy vyměněny, protože tým v nich nevyhrál ani jeden zápas.“
„Barvy nemají vliv pochopitelně pouze ve fotbale. Profesionální hráč golfu Tiger Woods si na závěrečný den série golfového turnaje vždy bere červené tričko, protože je přesvědčen, že mu zajistí větší sílu na rozhodující úder.“
Ing. Andrej Magyar, CSc., ředitel společnosti Oki Systems (Czech and Slovak), uvádí: „V dnešní ekonomice s významným vlivem značek by měly firmy přesně vědět, co o nich barvy říkají. Právě proto přináší pozornost věnovaná seznámení se s psychologií barev praktické výhody v komunikaci – firmy mohou lépe odhadnout, jak budou zákazníci na barvy použité v jejich logu, reklamě a v komunikaci obecně reagovat.“
OKI Printing Solutions se snaží usnadnit správné využití barev v podnikovém prostředí, a to se odráží i v jejím výzkumu a vývoji, který připravil k barevným tiskárnám této značky sadu užitečných nástrojů. Například automatické vyvážení barev Auto-Colour Balance zajišťuje stabilitu barevného podání výtisků po celou dobu životnosti tiskárny a software Template Manager 2006 uživatelům usnadňuje tvorbu skutečně profesionálních barevných dokumentů přímo ve firmě, od vizitek, přes potisky CD, až po 1,2 metrů dlouhé bannery.
– red –