Čtvrtina českých domácností nakupuje maso a uzeniny nejraději v hypermarketech, pro čerstvou zeleninu a ovoce tam chodí dokonce každá třetí rodina. Hlavním důvodem je kvalita. S ní je spokojeno 9 z 10 spotřebitelů, přičemž nejlepší potraviny nabízejí podle jejich názoru hypermarkety. Jiné názory na nakupování mají například Bulhaři či Maďaři, kteří věří nejkvalitnější zboží seženou v supermarketech. Naprosto odlišně se pak chovají zákazníci v Rusku – výjimečně důležitý je pro ně široký výběr a příjemný personál. Vyplývá to ze studie Shopping Monitor CEE – nákupní zvyklosti ve střední a východní Evropě, kterou letos v únoru zpracovala agentura Incoma Research ve spolupráci s GfK Praha.
Rozsáhlý výzkum, který se zaměřil na spotřebitele ze zemí střední a východní Evropy, zjišťoval, jaké typy prodejen lidé preferují, co rozhoduje o tom, kam půjdou nakoupit, jak hodnotí úroveň služeb, šířku sortimentu, orientaci v obchodě, nebo třeba velikost parkoviště.
Kvalita je důležitější než cena
Kvalita a čerstvost potravin jsou nejvýznamnějším faktorem při výběru prodejny. Na rozhodování zákazníků o tom, kam jít nakoupit, mají mnohem větší význam než třeba cena zboží nebo dostupnost obchodu. „Uvědomujeme si, jakou roli hraje pro naše zákazníky kvalita potravin. Proto je i pro nás, její sledování a kontrola na prvním místě,“ vysvětluje Pavel Mikoška, který je v Ahold CE zodpovědný za kvalitu potravin.
V mnoha zemích včetně České republiky pak na druhém místě v pomyslném žebříčku figurují ceny. Například Chorvaté ale považují za důležitější dobře viditelné cenovky, Rusové, Srbové či Srbové zase šířku sortimentu. V těchto případech ale cena obsazuje hned třetí místo. Zajímavé výjimky tvoří Rusové, kteří upřednostňují příjemný personál, a Ukrajinci zakládající i na čistotě prodejny.
Spokojení zákazníci
Drtivá většina nakupujících je s úrovní faktorů, které označili při výběru prodejny za klíčové, spokojena. Například kvalitu a čerstvost potravin si pochvaluje zhruba 92 % českých domácností, podobné je to i v ostatních zemích. S cenovou hladinou pak vyjádřilo spokojenost přes 85 % našinců.
Nejméně spokojení jsou pak Češi i jejich sousedé s nabídkou věrnostních programů pro zákazníky a se službami zákazníkům. I v těchto případech ale spokojení nakupující převažují. „Prodejny Albert a Hypernova zřídily s ohledem na potřeby nakupujících bezplatnou zákaznickou infolinku. Naši zákazníci tak mají možnost mluvit s námi přímo a opravdu ji oceňují,“ popisuje Libor Kytýr, ředitel komunikace pro Ahold CE. Podle něj se nejvíce dotazů týká jednotlivých položek zboží a otvíracích hodin konkrétních provozoven. „Lidé ale volají i proto, aby zjistili třeba aktuální cenu konkrétního zboží, nebo jaké máme zrovna akce,“ dodává. Na linku Aholdu se tak denně obrací okolo dvou stovek zákazníků.
Jako nejméně spokojení z celé střední a východní Evropy se při hodnocení prakticky všech parametrů ukázali Ukrajinci. Nakupující ve všech ostatních zemích se víceméně shodují s českými kolegy a považují za prakticky bezchybné otvírací hodiny prodejen, šířku sortimentu a orientaci v prodejnách, téměř žádné výhrady nemají ani k čistotě či dostupnosti obchodu.
Češi mají nejraději hypermarket, Bulhaři pultový prodej
Hitparádu obchodních řetězců vedou na českém trhu jednoznačně hypermarkety. Pravidelně v nich nakupuje více než třetina domácností, ve městech do 100 tisíc obyvatel je to dokonce každý druhý. Přitom právě na hypermarkety kladou nakupující největší nároky. „Lidé od nás očekávají, že budeme mít nejširší sortiment zboží, naopak diskotním řetězcům dokáží prázdná místa v regále často odpustit,“ přibližuje Kytýr zkušenosti z prodejen Hypernova. „Naši zákazníci proto mohou vybírat z až 60 000 položek zboží,“ dodává.
Oproti tomuto domácímu trendu například Poláci a Slováci míří hlavně do malých potravin, v Bulharsku a Rumunsku se nejlépe daří pultovému prodeji.
Do supermarketu pro čerstvé zboží
Hypermarketům a supermarketům se lidé nevyhýbají ani při nákupech čerstvých rychle se kazících potravin, jako jsou pečivo, zelenina či maso a uzeniny. Naopak. Ovoce a zeleninu v nich nakupuje zhruba polovina domácností (30 % v hypermarketech a 18 % v supermarketech), maso a uzeniny téměř 40 % rodin. V případě masa stále vedou specializované obchody, v nichž nakupuje zhruba třetina rodin. Pro pečivo pak do hypermarketů a supermarketů chodí po 18 % lidí.
Společnosti Ahold Central Eurpe výzkum poskytuje hodnotné informace o svých českých, polských a slovenských zákaznících. „Díky této studii dokážeme lépe pochopit uvažování a motivy našich zákazníků, poznáme, co děláme dobře a kde se naopak můžeme ještě rozvíjet,“ uzavírá Kytýr.
– red –