Goodyear Dunlop je jedním z největších a nejvýznamnějších výrobců pneumatik na světě. Ani jemu se ovšem nevyhnuly v posledních letech ekonomické obtíže. Již před časem vyhlásila společnost úsporný program, který v těchto dnech dostává konkrétní, nepříliš příjemnou podobu.
Goodyear ale nejsou jenom světoznámé pneumatiky. Vedle nich se v 90 závodech ve 28 zemích světa vyrábějí další produkty z pryže a také některé chemikálie. Nic to ale nemění na tom, že právě pneumatiky přinesly společnosti slávu a dodnes tvoří tento sortiment největší část jejího podnikání. A s nimi také stojí a padá úspěch celé skupiny.
V minulých letech Goodyear, podobně jako jiné globální společnosti, investoval do závodu ve střední a východní Evropě, ale právě teď přichází chvíle, kdy jej levná a neznačková konkurence z Dálného východu a východoevropských zemí začíná srážet na kolena. Důvody jsou nabíledni: mnohem nižší náklady na pracovní sílu a nesrovnatelně levnější produkty.
Skončily závody i plantáže
Před čtyřmi lety se začal Goodyear propadat do ztráty, která se vyšplhala až k 2 miliardám dolarů (57,1 mld. Kč). Roky 2004 a 2005 sice přinesly postupné vylepšování ekonomické bilance, ale současný vývoj na světových trzích ukazuje, že šetřit se musí i nadále. Vzhledem k rostoucím cenám vstupních surovin se neustále zvyšují ceny konečných produktů. Ty jsou ostatně vyháněny nahoru i vysokými náklady na pracovní síly v zemích jako jsou Spojené státy americké nebo Velká Británie. Skupina Goodyear se začala zbavovat nejméně ziskových aktivit, jakými byly výroba pryskyřice či produkce pneumatik na zemědělské stroje a nakonec prodala i gumovníkové plantáže, které vlastnila v Indonésii. V současnosti se plánuje prodej strojírenských aktivit. To vše ale bylo stále málo.
Teď tedy došlo na postupné uzavírání některých neziskových závodů. Ty budou zatím buď zrušeny bez náhrady, nebo v některých případech se počítá s jejich přestěhováním do zemí nabízejících tu nejlevnější pracovní sílu. Černého Petra v těchto dnech obdržely závody v anglickém Washingtonu a v polské Debice. Zvláště v prvním případě se jedná o krok poměrně nečekaný, neboť britská továrna patřila k pilířům skupiny: vyráběly se zde pneumatiky a rámy na cyklistická kola už od roku 1968. V obou zrušených provozech přijde o práci na 1500 lidí.
Podle vedení skupiny byly oba závody vysoce nákladové a nebylo již možné je dále udržovat v chodu. Jejich uzavřením má Goodyear ročně ušetřit až 50 milionů dolarů. Továrny ve Washingtonu a v Debice nejsou zdaleka poslední, s nimiž už skupina nepočítá. V příštích měsících budou následovat další. Společně s divesticemi tak hodlá Goodyear v příštích letech ušetřit až 1 mld. USD na nákladech.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.