„Uvedení nabídky na trh je tedy odpovědí na zákazníkovy potřeby a reakcí na nabídku konkurence. Následně potom sledujeme, jaká bude odezva se strany zákazníků, tak i konkurence.“ píše se v právě vydané učebnici marketingu Marketing – základy a principy od Miroslava Foreta, Petra Procházky a Tomáše Urbánka. „Bohužel oproti této ideální marketingové představě je situace v našich podnicích podstatně jiná. … Na rozvinutých trzích převyšuje nabídka nad poptávkou. … Není tedy divu, že jedním z nejaktuálnějších a nejnáročnějších úkolů, jimiž se v současnosti marketing věnuje, je otázka udrženízákazníka.“ (ze strany 7, důraz autoři knihy)
Jedním z největších problémů, který vidím u publikací o internetu, marketingu nebo reklamě je jejich zastaralost ve chvíli, kdy začíná jejich prodej. Základní pravidla sice stále platí, ale způsoby jejich aplikování se den ode dne mění a naučit se tyto změny předvídat je jedině otázka praxe, nikoli znalostí vyčtených z knih. Proto vidím realističnost a důraz na současný tvar trhu jako jednu z podstatných výhod této knihy. Přestože jako každou učebnici je třeba ji brát s určitou rezervou – popsané principy sice platí, ale v realitě mohou vypadat lehce odlišně, než jak jsou popsány. Zakotvenost v praxi autoři projevili i tím, že do jednotlivých kapitol zařazují příklady ze zahraničních trhů a ukazují tak provázanost domácího a exportního marketingu.
Nejen pro tyto úhly pohledu by si knihu měli alespoň prolistovat i již zkušení matadoři v oboru – pohled začátečníka, který jim kniha umožňuje, je leckdy přínosný, protože je oproštěný od nánosů zvyklostí a tradic. A pak samozřejmě ti, kteří s marketingem koketují – ať už v malých nebo velkých firmách nebo na studiích. Pravidla marketingu totiž platí i v každodenním životě.
Miroslav Foret, Petr Procházka, Tomáš Urbánek: Marketing – základy a principy
Nakladatelství Computer Press, 2. vydání
156 stran černobílých
Datum vydání: prosinec 2005
Kód knihy: KE0358
ISBN: 80-251-0790-6, EAN: 978-80-2510-790-4
Autorka recenze: Jana Kneschke