Stávající situaci na maloobchodním trhu ČR lze bez nadsázky označit za kritickou. Zuří cenová válka, která nechtěně zvyšuje cenovou citlivost populace, dochází k rozsáhlé devalvaci hodnot. Razantně se mění struktura dodavatelů – v široké míře se začíná uplatňovat zboží dovážené zejména ze sousedních členských zemí EU (vč. Polska a dalších nových členů), čeští výrobci unikají před krizí na domácím trhu intenzivnějším zaměřením na export.
Na tuto situaci reaguje nová koncepce konference Retail Summit 2006 (koná se ve dnech 7.–8.2. 2006 v Top Hotelu Praha), která přináší výrazný posun v zapojení zahraničních řečníků a snahu hledat řešení pro obchod v širším mezinárodním kontextu nové Evropy. O tom, že chystaný program vyvolává velký zájem, svědčí fakt, že 3 týdny před konferencí již je zaregistrováno téměř 5 set účastníků. Mezinárodní rozměr programu se promítá i do účastnické struktury, zahraniční řečníci či účastníci (pocházející nejen z bezprostředně sousedících zemí, ale např. i z Ukrajiny, Ruska či Rumunska) představují významně větší podíl než v minulosti, což bude nepochybně velkým přínosem pro odborné diskuse.
Program Retail Summitu 2006 má tato těžiště:
1. Trendy v obchodě a spotřebě
V této části vystoupí významní analytici nabídkové i poptávkové strany domácího i evropského trhu. Makroekonomický pohled na obchodní trh v ČR a EU přinese vstupní příspěvek guvernéra ČNB Zdeňka Tůmy. Vývoj ve střední a východní Evropě představí Vilém Hübner z GfK Praha a Zdeněk Skála z INCOMA Research, kteří se zaměří na analýzu kupní síly, prohlubující se segmentaci nakupujících i vývoj maloobchodních formátů. Panevropské a globální trendy obchodu nastíní ve svém příspěvku Tim Kidd z londýnského Europanelu, který se více dotkne i problematiky expanze diskontérů a pokusí se o nalezení určitých paralel mezi vývojem ve střední a východní Evropě a dalších reformních trzích (např. v Latinské Americe či Asii). Pohled na vývoj světového trhu na straně poptávky představí Stephan Sigrist z prestižního švýcarského Institutu Gottlieba Duttweilera, jehož vystoupení bude především zamyšlením o nákupních zvyklostech budoucnosti. V závěru tohoto bloku se Mike Longhurst z McCann Erickson Europe zamyslí nad možnostmi, jak zachovat trvale udržitelnou spotřebu.
2. Retail best practices – příklady úspěšných řešení z českého i evropského trhu
K tomuto tématu se vyjádří jak zástupci nadnárodních obchodních řetězců (p. Peter Linzbach z centrály Metro Cash & Carry pro střední a severozápadní Evropu a p. Andrzej Wojciechowicz reprezentující diskontní řetězec Leader Price v Polsku), tak i zástupce nezávislého lokálního nepotravinářského obchodu s expanzními ambicemi (p. Štěpán Svoboda z firmy Bushman). Na závěr tohoto bloku představí špičkový globální expert Michael Morrison z Australského centra pro výzkum maloobchodu vizi prodejny budoucnosti, která získává zákazníky vytvořením správného mixu emocí, zážitků a smyslových vjemů.
3. Diskusní fórum k perspektivám českého obchodu v evropském kontextu
Úvodní slovo a nesporně významné podněty do diskuse vnese evropský komisař pro obchod p. Peter Mandelson, který zodpovídá za vnější obchodní politiku Evropské unie. Společně s ním se navazující panelové diskuse zúčastní klíčoví reprezentanti politické scény – předseda vlády ČR pan Jiří Paroubek a stínový ministr průmyslu a obchodu za ODS pan Martin Říman, představitelé firem reprezentujících mezinárodní obchod (Milan Růžička z ElectroWorld Central Europe), nezávislý obchod (Jan Gušl, Jednota družstvo spotřebitelů v Kaplici) a výrobu (Jannis Samaras, Kofola Holding).
4. Slavnostní večer spojený s udílením českých a slovenských cen Zlatý dukát 2006
Společenská část summitu proběhne v návaznosti na konferenční program prvního dne ve velkém kongresovém sále Top Hotelu Praha a je, stejně jako v loňském roce, pořádána v těsné spolupráci s časopisem Moderní obchod. V úvodu večera budou udělena prestižní ocenění Zlatý dukát 2006 za kvalitu a mimořádný přínos pro obchod a zákazníka.
5. Diskusní workshopy k vybraným otázkám rozvoje obchodního trhu
Druhý den summitu je zcela vyhrazen pro intenzivní diskusi a výměnu zkušeností v 10 specializovaných workshopech. Dosavadní zájem již registrovaných účastníků (zejména top managerů) se nejvíce soustřeďuje na diskusní fórum obchodníků a dodavatelů „akčně“ nazvané „Power Play“ a na marketingově a vizionářsky laděné sekce „Shopper 2006 – proměna zákazníka v čase“ a „Store of the future – prodejna budoucnosti“. Dále jsou velmi atraktivní témata spojená s problematikou obchodování na nových trzích (v rámci stávajících členů EU), s rozvojovými možnostmi expanze a exportu do oblasti Balkánu, Ukrajiny a Ruska či aktuálními otázkami obchodu v ČR. Zájem vyvolává i letos nově zařazená sekce věnovaná financování rozvoje obchodu a tradičně atraktivní je workshop specializovaný na problematiku shopping center. Další sekce věnované efektivnímu využití lidského kapitálu a filosofickému tématu cest k trvale udržitelné spotřebě se setkávají s ohlasem hlavně mezi specialisty na tuto problematiku z výrobních i distribučních firem a jsou i vyhledávaným tématem pro zahraniční účastníky.
Retail Summit 2006 je organizován Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, Fakultou mezinárodních vztahů VŠE Praha, časopisem Moderní obchod a společností INCOMA Consult. Navazuje na historii předchozích 11 úspěšných ročníků, zejména pak na Summit 2005, jehož se zúčastnilo rekordních 940 delegátů.
– red –