Manažerský román napsal Eliyahu M. Goldratt spolu s Eli Schragenheimem a Carol. E. Ptakovou. V originále Necessary but not sufficient. O tom, že moderní technologie samy úspěch nezaručí. Kniha, která stojí za přečtení a rozhodně za zamyšlení.
Děj je jednoduchý – softwarová firma BGSoft se dostane do potíží kvůli svému softwaru zajišťujícímu plánování podnikových zdrojů u jednoho z klientů a na základě tohoto problému se objeví dosud skrytá trhlina v celé strategii navyšování vlastního zisku. A kniha krok po kroku popisuje snahu špiček firmy najít cestu k silnější a odolnější společnosti.
Autor knihy staví na předpokladu, že zavedením technologií se změní způsob výroby (poskytování služeb) a této technologii se realita musí přizpůsobit. V knize jsou ústy postav užívány strategie, popsané již dříve právě E.M. Goldrattem. A z knihy se tak rázem stává výborná reklama na vlastní produkt, skvěle zabalený v příběhu, kterému uvěříte. A otázka, zda by se software neměl blížit realitě té které firmy se krčí vzadu, protože všichni jsme zvyklí na programy střižené dle jednoho vzoru a svorně nadáváme na Microsoft. Ostatně názvy BGSoft a Microsoft jsou si až nebezpečně blízko.
Počáteční prolistování na mě udělalo dojem „americké pozitivity“, s čímž mám celkem problém. Nemám ráda široké úsměvy jen z důvodu, že se to nosí a na webech fotky z image bank s nemastnými neslanými manažery. Ale tahle kniha, i když se z povrchu tak tváří, taková není.
A proto, až tuhle opravdu skvěle napsanou knihu budete číst, nenechte se strhnout, i když je to snadné, a pořád se ptejte. Občas od čtení zvedněte hlavu a podívejte se do dálky, možná tam najdete odpověď na vlastní otázky.
Kniha vyšla v nakladatelství Grada Publishing.
Eliyahu M. Goldratt: Jak vzniká zisk
17×24 cm, 244 stran, cena 329 Kč
ISBN: 80-247-0954-6
Autorka recenze: Jana Kneschke