Výzkum trhu

Jak lidé čtou noviny

Podle výzkumů Acacia Avenue a Synovate jsou noviny jedním z médií, které nedbá na hranice soukromého a pracovního života, už dávnou nejsou určené ke snídani a více jak dvakrát je během dne čtenář bere do ruky.

Čtenáře lze podle tohoto průzkumu rozdělit do pěti skupin – nejvíce je „lačnících po informacích“ – tedy těch, kteří se do hloubky a podrobně zabývají jedním tématem a noviny čtou i více jak 30 minut. Druhou největší skupinou jsou čtenáři typu „co je dnes nového“, kteří noviny používají jako jeden z nástrojů tvorby a upevňování sociálních vazeb. V této skupině převažují mladí lidé, kteří v novinách nacházejí témata ke konverzaci. Dalšími skupinami jsou „milovníci volného času“ – důkladní čtenáři pro vlastní pobavení. Následují mladí čtenáři, kteří si četbou novin zaplňují volný čas – tzv. „prémiový čas“. Poslední skupinou jsou „vyhledávací stroje“ a noviny jsou pro ně referenčním nástrojem.

Skupiny „co je dnes nového“ a „prémiový čas“ se objevují převážně u mladých čtenářů, zatímco potřeba relaxovat („milovníci volného času“) je dvakrát silnější u čtenářů nad 45 let. Základním rozdílem mezi ženami a muži je fakt, že ženy mají spíše tendenci číst noviny k relaxaci, a to hlavně o víkendu.

Podle průzkumu Iva Možného (2002) patří Češi k velkým televizním divákům. Skoro polovina z dospělých udává, že věnují více než dvě hodiny z každého dne sledování televize. V mezinárodním porovnání 18 zemí je Česká republika na čtvrtém místě – více se na televizi dívají jen Britové, Novozélanďané a Němci. USA je oproti očekávání až na místě třináctém. Z osmnácti srovnávaných zemí vyspělé Evropy a Severní a Jižní Ameriky 42 procent v roce 2002 uvedlo jako volnočasovou aktivitu čtení knížek, v roce 1991 to bylo 29 procent. Více než sedm z deseti Čechů přečte alespoň jednu knihu měsíčně. V mezinárodním srovnání jsme tedy i velkými čtenáři – hned na druhém místě za Novým Zélandem.

Skoro polovina Čechů do kina nechodí, na koncerty vážné hudby jsou to pak tři čtvrtiny populace. Jen sedm procent chodí pravidelně (jednou měsíčně) do galerií a divadel.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!