Ve světě, v němž snad už každý má mobilní telefon, se nežije jejich výrobcům snadno. Pokrytí přístroji stoupá, konkurence zesiluje tlak a zákazníci jsou stále náročnější a vybíravější. Odvrácenou stranu slávy poznala už i světová jednička, finská Nokia.
Ještě na konci loňského roku patřilo Nokii kolem 33 % světového trhu s mobilními telefony. Pak se objevilo několik nových konkurenčních lákadel, Nokia trochu zaspala dobu, otálela s některými novinkami a začátek letošního roku ji zastihl s téměř o 5 % menším tržním podílem. A to se management finského gigantu probral definitivně z opatrného vyčkávání a na trhu se začal objevovat jeden nový model se značkou Nokia za druhým.
Hurá na americkou scénu
Původně jich bylo na letošní rok plánováno kolem čtyřiceti, ale nakonec to vypadá na trhání rekordů. Od ledna 2005 se objevily na trhu již více než tři desítky inovací nebo úplných novinek a nyní startuje svou cestu za zákaznickou přízní dalších sedm prototypů. Jejich uvedení na trh se odehrálo takřka v předvečer veletrhu CommunicAsia, největšího IT veletrhu v asijsko-pacifickém regionu.
Tento krok není samoúčelný. Některé z oněch sedmi žhavých novinek jsou postaveny na technologii CDMA, která je hojně užívána v některých oblastech Asie a pak ve Spojených státech amerických. A v Asii se očekává v příštích měsících růst CDMA technologií až o 15 procent. Ve Státech se Nokia zase kochá nadějí, že zastaví rozpínavost největšího tamějšího soupeře, společnosti Motorola.
Mezi novinkami je i telefon třetí generace a několik modelů vybavených kamerou s rozlišením 2 megapixelů. Právě takové typy telefonů nebyla Nokia v minulých měsících schopna svým zákazníkům nabídnout. Je lhostejno, zda to bylo způsobeno váhavostí kvůli stoprocentní kvalitě nebo proto, že panoval strach z příliš vysoké ceny, která by mohla hned od začátku některé zájemce odradit.
Nechceme dopadnout jako Siemens
Marketing mobilních telefonů není skutečně jednoduchá věc. Jeden jejich producent bojuje s tím, aby neztratil renomé, když pošle na trh některou novinku dřív, jiného trápí, že jeho výrobky jsou zbytečně drahé.
Právě tohle dilema řešil v nedávné minulosti Sony/Ericsson, pátý největší výrobce mobilních telefonů na světě. A zdá se, že vyřešil s úspěchem. Prakticky ve stejné době jako Nokia přišel na trh s několika modely, které jsou určeny méně náročným uživatelům a mladým. Dají se tedy koupit za výrazně nižší ceny.
Na světovém mobilním trhu to opravdu začíná vypadat jako na závodišti. Všichni, kdo se dostali na špičku, budou dělat v nejbližší budoucnosti všechno pro to, aby jim kus koláče zůstal. A také, aby nenásledovali příkladu německého Siemensu, který minulý týden oznámil prodej ztrátové výroby mobilních telefonů tchajwanské společnosti BenQ, největšímu tamějšímu výrobci mobilů.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.