Inovátor je ten, kdo udává trendy. Je to vizionář, hledí do budoucnosti. Rád zkouší nové věci. Zajímá se o technické novinky, chce je mít jako první, odlišuje se od ostatních.
Životní cyklus produktů se zkracuje, výrobci i distributoři musejí stále častěji překvapovat spotřebitele novými neotřelými výrobky, prodejními technikami či alespoň inovacemi těch stávajících. Jsou to právě inovátoři, kteří jako první vyzkouší novinky a v mnohých případech rozhodnou o úspěchu nových produktů na trhu. Ostatní spotřebitelé se jimi nechají inspirovat a „vést“.
V běžné populaci nalezneme 6 % spotřebitelů s charakteristikou „inovující“, přičemž mezi aktivními uživateli internetu se jich nachází dvakrát tolik, tedy 12 %. Penetrace internetu ve skupině „inovující“ je 72 % oproti 36 % v celé populaci ČR. Internet se tak pro dosažení této klíčové skupiny spotřebitelů stal nenahraditelným a vysoce efektivním.
GfK v segmentaci rozlišuje 5 skupin dle postoje dotázaných k inovacím.
Skupina „Inovující“ je nejvíce otevřená k novinkám. Změnu považují za příjemnou výzvu, sami ji vyhledávají. Dle Kotlerova dělení spotřebitelů by inovátoři přibližně odpovídali skupině „early-adopters“. Dalšími segmenty jsou odstupňovaně „otevřený“ , „akceptující“ a „rezervovaný“ . Na opačném konci pomyslné škály je segment spotřebitelů skeptických ke všemu novému. GfK je označuje jako „odmítající“ . Ve svém životě nemají rádi změny. Obejdou se bez technických vymožeností, novinky je nezajímají. V obecné populaci představuje segment „odmítající“ 15 %. Mezi internetovými uživateli jde spíše o ohrožený druh. Pouze každý padesátý uživatel má „odmítající“ životní postoj (2 % internetové populace).
Segmentace dle životních postojů vychází z výsledků letošní únorové vlny GfK CAWIbusu a GfK Omnibusu.