Šikana na pracovišti (mobbing) vytváří velmi nepříjemnou situaci nejen pro postiženého, ale i pro celé okolí a projevuje se nejen v pracovních vztazích, ale i ve výkonnosti a výsledcích firmy. Německý odborník, jenž se opírá o bohaté zkušenosti z praxe, se zabývá jak vznikem, průběhem i formami mobbingu, tak i tím, jak mu mohou čelit nadřízení, jak postižený pracovník i jak mohou pomoci spolupracovníci. Kniha neteoretizuje, nýbrž poskytuje konkrétní rady, jak bojovat proti jevu, k němuž na pracovištích dochází stále častěji a jenž nabývá stále rafinovanějších podob. Překlad z němčiny Jiří Pondělíček.
Za mobbing bývá považována řada negativních komunikačních aktů, jichž se pravidelně dopouští jednotlivec nebo několik osob vůči určitému člověku po určitou dobu (nejméně půl roku).
Jistě, všude tam, kde spolu lidé pracují delší dobu, rozhodně často nevládne idylická atmosféra, nýbrž znovu a znovu dochází k různým neshodám, které nás vytrhávají z každodenní pracovní jednotvárnosti, znovu a znovu se zvedají bouřlivé vlny, jež je třeba urovnávat. Tyto konflikty vycházející z protikladných potřeb a hodnotových představ každého člověka však ještě neoznačujeme za mobbing. Se stresovými situacemi, které tyto názorové střety přinášejí, se musíme „chtě nechtě“ naučit žít a umět se s nimi vyrovnat.
Nebezpečné mohou být mezilidské vztahy ve chvíli, kdy někdo systematicky, cíleně a často i protiprávně zasahuje do pracovního i soukromého života jiného člověka. Útočník trýznivě a nepřátelsky napadá ostatní zaměstnance a podrobuje je ponižujícímu psychickému teroru – mobbingu. Mobbing může mít několik podob: vykonává-li vedoucí pracovník na svého podřízeného tlak, aby si vynutil jeho přizpůsobení nebo poslušnost, označujeme tyto útoky jako bossing.
Naopak, útoky zaměstnanců na vedoucí pracovníky s cílem je zničit nebo znemožnit nazýváme staffing. Za mobbing lze považovat například situaci, kdy jistého člověka někdo z kolegů, nadřízených či podřízených obtěžuje, pomlouvá, donáší na něj nebo jej vylučuje z kolektivu. Mobbingem je i záměrná manipulace s informacemi, které člověk potřebuje ke své práci, s cílem dotyčnému ublížit, záměrně jej poškodit, popřípadě rozzlobit. Mobbing může mít pro firmu velmi nepříjemné následky, které se mohou projevit nejen v pracovních vztazích, ale i ve výkonnosti lidí i ve výsledcích firmy.
Hans-Jürgen Kratz – německý psycholog s bohatými praktickými zkušenostmi a odborník na problematiku mobbingu – se ve své knize Mobbing. Jak ho rozpoznat a jak mu čelit (nakladatelství Management Press, brož., 132 str., doporučená cena 240 Kč, z něm. orig. ji přeložil Jiří Pondělíček) zabývá jak vznikem, průběhem i formami mobbingu, tak i tím, jak mu mohou postižení čelit. Seznamuje čtenáře s postupy, jimiž mají mobbing řešit nadřízení (například sledovat pracovní atmosféru v týmu, naučit se včas rozeznat „poplašné signály“, naslouchat podřízeným) i sama oběť mobbingu (bilance svých vlastních silných i slabých stránek, změna chování). Nabízí neocenitelné podněty, konkrétní rady a strategie řešení, jak bojovat proti jevu, k němuž dochází na pracovištích stále častěji a jenž nabývá stále rafinovanějších a nebezpečnějších podob.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
brož., 145 x 205 mm, 132 str.,
doporučená cena 240 Kč, ISBN 80-7261-127-5