Kniha s názvem Kreativita a její rozvoj od autora Petra Žáka, kterou vydalo nakladatelství Computer Press, přináší podrobný a detailní přehled kreativních technik a postupů. Kniha se skládá ze dvou dílů a ty se dělí na 12 kapitol.
V prvním díle se čtenář seznámí s kreativitou obecně. Je posouzena jak z hlediska psychologického, tak z hlediska filozofického. Je přesně a jasně vymezeno, co vlastně kreativita je a co kreativita není. Jaká jsou kritéria pro posouzení kreativnosti konkrétního díla nebo nápadu. Je ukázáno, jak se náhledy na kreativitu vyvíjely v minulosti, jaké jsou nejmodernější trendy ve zkoumání tvořivosti a jaká jsou praktická východiska z tohoto poznání. Jsou pojmenovány nejen všechny faktory, které kreativitu v člověku probouzejí a rozvíjejí, ale také většina faktorů, jež rozvoji a projevení kreativity brání, ať už se jedná o zábrany psychologické, společenské nebo procedurální. V knize jsou popsány základní charakteristiky kreativní osobnosti i kreativní společnosti a současně je ukázáno, jak tyto rysy v sobě pěstovat a rozvíjet. Zvláštní kapitolu tvoří pojednání o nejdůležitějším nástroji kreativity – lidském mozku. Závěr prvního dílu je pak věnován podrobnému rozboru jednotlivých fází procesu kreativního řešení problému, od prvotního zadání až po finální realizaci řešení.
Druhá část knihy je zaměřena povýtce prakticky. Tak jako bude v prvním díle načrtnut systém kreativního řešení problému, tak se postupně v jednotlivých kapitolách čtenář seznámí s množstvím kreativních technik, které autor sesbíral v zahraniční literatuře během více než deseti let. Kreativní techniky a metody obsažené ve druhém dílu jsou rozděleny podle jednotlivých fází systému kreativního řešení problému. Databáze technik je určena především řešitelům a moderátorům.
Hlavním autorovým cílem bylo vytvoření praktického manuálu pro rozvoj kreativního potenciálů a sestavení jakého si tool-kitu pro všechny, kteří se pokoušejí o nalezení správného, originálního a přínosného řešení. Především druhá část knihy je tak bedýnkou s nářadím, skříňkou, ve které je uloženo mnoho nástrojů sloužících ke kreativnímu řešení.
Samotné techniky a procesy bez dostatečného upevnění kreativního postoje a bez dostatečně rozvinutých kreativních schopností nevedou k očekávaným výsledkům. Pro zájemce o vývoj názorů na kreativitu je určen historický přehled, pro praktické využití ve skupině jsou určeny testy a podněty k diskusi.
Kniha je tedy určena všem, kteří jakýmkoli způsobem využívají svoje kreativní schopnosti při své práci. Podněty a nápady k většímu využití kreativního potenciálu sebe sama i skupiny v knize nalezou manažeři, obchodníci, učitelé, tvůrčí pracovníci v reklamě i marketingu.
Autor knihy Petr Žák je absolventem divadelní fakulty Janáčkovy akademie Múzických umění v Brně. Původním zaměřením divadelní režisér, student jednoho ze zakladatelů brněnské Husy na provázku, prof. Petera Scherhaufera. Pět let působil jako kmenový režisér Horáckého divadla v Jihlavě a jako jeho umělecký šéf. Po pěti letech „přehodil výhybku“ a stal se finančním a investičním poradcem ve společnosti ING. U této společnosti zastával pozici agenturního trenéra a konzultanta. V současnosti pracuje ve společnosti NEWTON Solutions, a.s. jako interní trenér, konzultant a kouč. Společnost NEWTON Solutions, a.s. se zabývá konzultacemi, poradenstvím a prožitkovými tréninky v oblasti řízení lidských zdrojů.
Kniha vyšla v nakladatelství Computer Press.
258 stran černobílých, 72 str. plnobarevných
Datum vydání: prosinec 2004
Kód knihy: KE0232, ISBN: 80-251-0457-5, EAN: 978-80-2510-457-6