GfK Praha ve spolupráci s firmou ProGamers realizovala v březnu tohoto roku dva malé nezávislé výzkumy mapující hraní počítačových her obecnou a internetovou populací. Výsledky ukazují, že v obecné populaci hraje hry denně necelá pětina domácností, v internetové necelá čtvrtina. Alespoň několikrát týdně hraje hry bezmála polovina obecné i internetové populace.
Respondentům bylo položeno následujících 5 otázek:
- Hraje někdo z Vaší domácnosti počítačové hry?
- Pokud ano, na jakém zařízení?
- Jak často?
- Jakou formou – Online nebo Offline?
- Jaký typ her hrají?
Výsledky výzkumu ukazují, že internetová populace hraje počítačové hry výrazně častěji než obecná populace. Zatímco v obecné populaci hraje počítačové hry třetina domácností (33 %), v internetové populaci je to téměř devět z deseti domácností (87 %), tj. 2,6x častěji.
Co se týče herního zařízení, na počítači hrají hry téměř všichni dotázaní respondenti internetové populace (95 %), zatímco v obecné populaci jsou to tři čtvrtiny domácností (75 %). Vedle počítačů jsou PC hry hrány také na mobilních telefonech. Zástupci obecné populace hrají hry na mobilních telefonech ve zhruba dvou pětinách případů (41 %), zástupci internetové populace o třetinu častěji, tj. v šesti z deseti případů (61 %). Herní konzoly využívá ke hraní her častěji obecná (21 %) než internetová populace (10 %).
Ve frekvenci hraní PC her se od sebe obecná a internetová populace liší jen minimálně. V obecné populaci hraje hry denně necelá pětina domácností (19 %), v internetové necelá čtvrtina (23 %). Alespoň několikrát týdně hraje hry bezmála polovina obecné i internetové populace (oba sub-soubory 49 %).
Poněkud překvapivě dopadly výsledky pro otázku monitorující formu hraní her. Předpoklad primárně online hraní her u internetové populace se nepotvrdil. Osm z deseti (82 %) domácností obecné populace hraje hry offline, mezi zástupci internetové populace je to bezmála sedm z deseti (69 %).
A jaký typ her hrají dotázané domácnosti častěji? Strategie (např. Star Craft) hrají častěji zástupci internetové (46 %) než obecné (35 %) populace. Naopak PC hry se sportovní tematikou (např. FIFA, NHL) hrají častěji zástupci obecné (45 %) než internetové (38 %) populace. Akční hry (např. Doom, Quake) hrají zástupci obou segmentů zhruba stejně často – obecná populace (38 %) vs. internetová populace (41 %).
Informace byly pro obecnou populaci zjišťovány prostřednictvím Omnibusu a pro internetovou populaci v rámci CAWIbusu GfK Praha. Omnibus – multiklientský vícetematický a v pravidelných intervalech se opakující výzkum na náhodně vybraném reprezentativním vzorku 1 000 respondentů dospělé české populace ve věku 15 – 79 let. CAWIbus – multiklientský vícetematický a v pravidelných intervalech se opakující výzkum na náhodně vybraném reprezentativním vzorku 500 internetových uživatelů ve věku 15 – 79 let.