Internacionalizace ve všech oblastech společenského života – v politice, ekonomice, vědě, umění, práci s mládeží – má vždy za následek střetávání různých národních kultur. Problémy a nedorozumění vznikající na základě individuálních osobnostních profilů jsou proto posilovány problémy a nedorozuměními, které vyplývají z příslušnosti k různým kulturám.
Mezinárodní aspekt našich aktivit se dnes pro nás stal naprostou samozřejmostí – s pojmy jako globalizace, akvizice, fúze, nadnárodní podnik, mezinárodní vrcholový management se setkáváme dnes a denně. V těchto nových podmínkách ve stále větší míře, než jsme ochotni si připustit, a stále častěji vyvěrají na povrch odlišnosti našich partnerů z jednotlivých národních kultur, s nimiž jsme více či méně nuceni vyjednávat, komunikovat a také dospět k vzájemné dohodě přijatelné pro všechny zúčastněné strany.
Nová publikace významných evropských odborníků na problematiku interkulturní komunikace a interkulturních rozdílností Ivana Nového a Sylvie Schroll-Machl Spolupráce přes hranice kultur upozorňuje na nejčastější problémy, s nimiž se lidé pohybující se v interkulturním prostředí mezinárodních firem – ale nejen tam – setkávají. Vysvětluje – a na četných příkladech praktických interkulturních rozdílů dokládá – že bez důkladného interkulturního učení, osvojení si interkulturních dovedností a poznání kultury a kulturních standardů zahraničního partnera nelze v mezinárodním prostředí „beze šrámů“ obstát.
Velkou pozornost věnují autoři kulturním standardům evropských zemí – České republiky, Ruska, Německa, Anglie a Francie – a na četných příkladech ze spolupráce jednotlivců i pracovních týmů těchto národností dokládají, k jakých nedorozuměním dochází mezi lidmi zdánlivě si kulturně blízkých. Z amerického kontinentu si autoři zvolili kulturní standardy zemí Latinské Ameriky a Spojených států amerických, z asijského kontinentu pak kulturní standardy Indonésie a Indie.
Kniha je výsledkem dlouhodobých teoretických i empirických výzkumů realizovaných v mezinárodních firmách, jejichž výsledky byly ověřeny na konkrétních případech interkulturní spolupráce. Ocení ji nejen pracovníci mezinárodních a zahraničněobchodních firem, nýbrž i řada dalších lidí, kteří se s kulturní odlišností setkávají v jiných oblastech ekonomického a společenského života a kteří jí a zejména jejím nositelům potřebují a zejména chtějí dobře porozumět.
Ivan Nový je profesorem na VŠE v Praze, od roku 1992 vede katedru psychologie a sociologie řízení na fakultě podnikohospodářské. Orientuje se na problematiku psychologických a sociologických aspektů podnikového a personálního řízení. Je autorem či spoluautorem několika odborných monografií (např. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání – spolu se Sylvií Schroll-Machl, Moc, vliv, autorita – s Evou Bedrnovou). Aktivně se zabývá poradenskou a vzdělávací činností (např. v podnicích Škoda Auto, Volkswagen, Bosch).
Sylvia Schroll-Machl přednáší interkulturní komunikaci na Wirschaftsuniversität ve Vídni a v Řezně. Ve své práci se zaměřuje zvláště na interkulturní poradenství a na vzdělávání a výcvik manažerů v takových firmách, jako jsou Siemens, Škoda Auto, Audi, Hewlett-Packard apod. Je lektorkou v Hernstein International Management Institute a v Carl Duisburg Center.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
váz., 165 x 235 mm, 320 str.,
doporučená cena 490 Kč, cena při nákupu u nás 466 Kč, ISBN 80-7261-121-6