Mezi nejobdivovanější firmy České republiky pro letošní rok se zařadila farmaceutická společnost Zentiva, a.s., která v aktuálním žebříčku 100 obdivovaných firem ČR 2005 vyhlášeném Sdružením CZECH TOP 100 obsadila třetí místo. Jednoznačným vítězem sedmého ročníku soutěže se opět stala mladoboleslavská ŠKODA AUTO a.s. Na stříbrné pozici skončila elektrárenská společnost ČEZ, a. s., která si v porovnání s minulým rokem polepšila o jedno místo. Těsně před branami první desítky letos zůstal mobilní operátor Eurotel Praha, spol. s r.o.
„Společnost Zentiva si vydobyla obdiv zejména za úspěšný vstup na pražskou burzu, kde se jí jako první domácí firmě podařilo úspěšně získat kapitál úpisem nových akcií,“ uvedl k letošním výsledkům žebříčku předseda Sdružení CZECH TOP 100 Jan Struž.
Loni druhý Plzeňský Prazdroj, a.s., se v desítce „ALL STARS“, tedy firem zasluhujících největší obdiv v ČR, posunul na čtvrté místo. První pětku uzavírá Skanska CZ a.s., která si naopak o pět příček polepšila. Na šesté pozici skončil Budějovický Budvar, národní podnik. Stejné umístění jako v roce 2004 zaznamenaly na sedmém místě Komerční banka, a.s., a na osmém TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a.s. Desítku nejobdivovanějších firem dále doplňují Barum Continental, spol. s r.o. a Česká pojišťovna a.s.
Žebříček 100 obdivovaných firem ČR publikuje Sdružení CZECH TOP 100 již od roku 1999. Pro účely žebříčku jsou firmy rozděleny do 25 oborů podle metodiky OKEČ. Stovku nejobdivovanějších firem pak tvoří ty, které se umístily na prvních čtyřech místech v každém oboru. Vedle toho jsou nejčastěji zmiňované společnosti podle počtu obdržených hlasů zařazeny do desítky nejobdivovanějších firem ČR – „ALL STARS“, která vzniká bez ohledu na obory. Struktura získaných dat umožňuje rovněž sestavit pořadí nejobdivovanějších firem v jednotlivých krajích.
Žebříček 100 obdivovaných firem ČR sestavuje CZECH TOP 100 na základě hlasování manažerů významných společností, ekonomických a finančních analytiků, zástupců oborových sdružení, svazů a profesních asociací. V rámci hlasování oslovení odborníci hodnotí řadu kritérií, od základních ukazatelů firmy (kvalita výrobků či služeb, inovační schopnosti, finanční stabilita, hodnota firmy) přes její vztah k zaměstnancům (schopnost přilákat a udržet talentované lidi) po vztah ke společnosti (odpovědnost k životnímu prostředí, komunikativnost, podpora regionu, charitativních a obecně prospěšných projektů apod.).
– pk –