Jestliže až do roku 2003 jsme zaznamenávali trvale rostoucí preference hypermarketů, v roce 2004 došlo k zastavení tohoto trendu – poprvé od počátku jejich expanze bylo možné pozorovat v tomto tržním segmentu určitou stagnaci. Vyplývá to z aktuálních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2004/05 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha.
I nadále však hypermarket představuje hlavní místo nákupu potravin pro 35% českých domácností. Naopak supermarketům se podařilo zastavit pokles z předchozích let – v současnosti tento formát preferuje pětina domácností. Zároveň pokračuje růst obliby diskontů, kterým dává přednost již 22% domácností. Zbytek populace zůstává věrný malým samoobsluhám a pultových prodejnám.
Obecně zákazníci své hlavní nákupní místo volí zejména pro jeho výhodnou polohu, příznivé ceny a široký sortiment, přičemž jsou ovšem patrné značné rozdíly v důvodech pro návštěvu konkrétních prodejen.
Kaufland si i přes mírný pokles preferencí na 15% udržel první pozici jako prodejna, ve které dotazovaní utratí nejvíce ze svých výdajů na potraviny. Na dalších příčkách se seřadilo několik řetězců s preferencemi kolem 8 % (Plus Diskont, Penny Market, Jednota a Hypernova).
Nejvýznamnější změnou oproti loňsku je dramatický nárůst návštěvnosti nejmladšího nadnárodního hráče na českém maloobchodním trhu – potravinářského diskontu Lidl – v tom loni nakupovala již třetina českých domácností (třetí nejvyšší hodnota mezi řetězci), čímž si Lidl polepšil oproti loňsku o deset příček. Hlavním nákupním místem je Lidl nicméně zatím pouze pro 3% oslovených.
Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Carrefour, z hlediska cenové úrovně pak řetězec Kaufland. Malé prodejny v čele se Sparem obdržely nejlepší hodnocení dostupnosti a kvality personálu. Cenová úroveň prodejny je nejlépe hodnocena u diskontně orientovaného hypermarketu Kaufland. Globus podle oslovených nejlépe splňuje představu prodejny, „kde o zákazníka pečují“.