Výzkum trhu

Tržby deseti největších obchodních skupin vzrostly o 20 mld Kč

Podle INCOMA Research dosáhl v r. 2004 celkový obrat deseti největších obchodních skupin již 222 mld. Kč a vzrostl proti r. 2003 o 20 mld. Kč.

První místo absolutně získal stejně jako v minulých letech řetězec cash&carry prodejen Makro patřící do mezinárodní skupiny Metro. Největším maloobchodníkem zůstal stejně jako před rokem Ahold (prodejny Albert a Hypernova). Na třetím místo se v těsném závěsu za Aholdem dostala skupina Schwarz (prodejny Lidl a Kaufland), která také dosáhla největšího meziročního nárůstu obratu. Následuje skupina REWE (prodejny Billa a Penny Market) a dále Tesco, Globus, Tengelmann (diskonty Plus a hobbymarkety OBI). Téměř shodného obratu dosáhla společnost Carrefour a skupina Spar (hypermarkety Interspar a velkoobchod Spar Šumava). Mezi TOP10 firmami se jako každoročně umístila i společnost Delvita.

Od roku 2001 rostou tržby TOP10 obchodních firem pomaleji než v předcházejících letech, ale zatím nelze mluvit o stagnaci. Hlavním motorem růstu je v posledních letech jednak rozvoj menších („kompaktních“) hypermarketů, jednak rychlá expanze diskontních řetězců.

TOP10 obchodních skupin na českém trhu (podle tržeb r.2004)

Pořadí

Skupina / Firma

Název prodejen

obrat (mld. Kč)

změna

2003 / 2004

2004

2003

2003

2004

1.

1.

Makro Cash&Carry ČR, s.r.o.

Makro

35,7

38,2

*

+ 2,5

2.

2.

Ahold Czech Republic, a.s.

Albert, Hypernova

32,5

*

34,6

*

+ 2,1

3.

3.

Schwarz ČR (skupina)

Kaufland, Lidl

27,0

*

34,5

*

+ 7,5

4.

4.

REWE ČR (skupina)

Penny Market, Billa

22,3

*

23,3

*

+ 1,0

5.

5.

Tesco Stores ČR, s.r.o.

Tesco hypermarket, Tesco OD

19,0

*

21,0

*

+ 2,0

6.

6.

Globus ČR, k.s.

Globus, Baumarkt Globus

18,2

19,0

+ 0,8

7.

7.

Tengelmann ČR (skupina)

Plus, OBI

17,7

*

18,9

*

+ 1,2

8.

9.

Carrefour ČR, s.r.o.

Carrefour

10,0

*

11,0

*

+ 1,0

9.

10.

Spar ČR (skupina)

Interspar, Spar

9,0

*

11,0

*

+ 2,0

10.

8.

Delvita, a.s.

Delvita, Delvita City, Proxy, Sama

10,0

*

10,0

*

0,0

1.-10.

CELKEM

201,4

*

221,5

*

20,1

= odhad INCOMA Research

Obraty jsou uvedeny včetně DPH a vycházejí z předběžných výsledků za rok 2004.

Pramen: INCOMA Research / Moderní obchod

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!