V letošním roce nakoupily přes internet více než 2 miliony lidí. Za posledních dvanáct měsíců využilo online obchody sedm z deseti internetových uživatelů. Celkově už někdy online nakupování vyzkoušely tři čtvrtiny internetové populace.
GfK Praha letos realizovala v pořadí již pátý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2004, který navazuje na úspěšné studie z předchozích čtyř let. Data byla získána od více než tisícovky internetových uživatelů České republiky.
Počet internetových uživatelů, kteří nakoupili online, se rok od roku zvyšuje. Oproti roku 2003 (55 % uživatelů internetu) se množství online nakupujících letos zvýšilo na 70 %. Celkem tedy v roce 2004 přes internet nakoupilo 2 158 tis. osob (1 577 tis. osob v roce 2003). V absolutních číslech hovoříme o 581 tis. nových nakupujících, což představuje nárůst o 37 %.
Kdo na internetu nakupuje?
Online nákup přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominují mladší věkové kategorie do 29 let. Přesto se zvyšuje podíl i vyšších věkových kategorií, např. lidé ve věku 50-79 let již představují 15 % online nakupujících (v roce 2003 to bylo 9%).
Co lidé nejvíce nakupují online?
Nejnakupovanějším zbožím online jsou již několik let knihy nebo časopisy, které v posledním roce nakoupilo 667 tis. online zákazníků. Knihy nebo časopisy nakupují muži i ženy stejně. Druhým nejčastěji nakupovaným sortimentem je výpočetní technika (540 tis. zákazníků), kterou častěji nakupují muži (33 % mužů, 14 % žen). Na třetím místě je elektronika s 475 tis. zákazníky. Dále se online nakupují „audio/video nahrávky, CD, VHS, DVD“, telekomunikační produkty a fotopřístroje/fotomateriál. Také tyto oblasti jsou doménou nakupujících – mužů. Ženy tradičně více nakupují oblečení, obuv, módní doplňky, kosmetiku, drogerii, ale také hračky, bílé zboží nebo drobné domácí elektrospotřebiče.
Přes internet si lidé také nakupovali/rezervovali turistické zájezdy nebo ubytování – tuto službu letos využilo 14 % internetových uživatelů. 13 % uživatelů si letos přes internet koupilo lístky do kina, divadla, na koncerty nebo sportovní akce.
Obchody s nejlepšími zkušenostmi zákazníků
Stejně jako v roce minulém, také letos žebříčku obchodů s nejlepšími zkušenostmi zákazníků dominuje „vltava.cz“ (bez rozlišení, zda jde o rodinu obchodů Vltava.cz nebo o konkrétní obchod zaměřený na knihy, hudbu a film). Letos však došlo k výraznému skoku – druhým nejlepším obchodem se v očích zákazníků stal obchod s výpočetní technikou „alzasoft.cz“ (loni 8. místo), který se o druhou příčku dělí s internetovým obchodem „obchodni-dum.cz“ (loni také druhý). Následují zásilkový obchod „quelle.cz“ a další z rodiny obchodů Vltava.cz – „cybex.cz“, zaměřený na počítače a elektroniku. Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi.
Informace o výzkumu
Výsledky prezentované v této studii vycházejí z výzkumu uskutečněného 18. – 29. 11. 2004 na vzorku 1 020 uživatelů internetu. Data byla převážena podle aktuálních dat o penetraci internetu a internetovém chování v ČR.
Výzkum ONLINE SHOPPING 2004 se zaměřil na online nákupy zboží nebo služeb uskutečněné v posledních dvanácti měsících a na zájem o využití internetu v souvislosti s předvánočními nákupy. Zeptali jsme se i na to, co je v souvislosti s internetovými nákupy důležité a do jaké míry se respondenti ztotožňují s určitými atributy nákupu přes internet. Jaké jsou bariéry nákupu přes internet? Jak lidé za své nákupy platí a jaký způsob placení by při online nakupování naopak preferovali? Také na tyto otázky studie odpovídá.
Analyzován byl profil online nakupujících. Jednou z charakteristik, která vstupovala do analýzy, byla i informace, odkud se lidé nejčastěji připojují k internetu a jak často.