Nákupy? Pro někoho sen a ideální způsob trávení volného času, pro jiného noční můra. Obzvláště před koncem roku, pro který jsou charakteristické přeplněné obchody zbožím i nakupujícími, plná parkoviště, fronty u pokladen. Uživatelé internetu patří do kategorie nakupujících, kteří by účast v nákupním šílenství oželeli. Z výsledků online šetření výzkumné agentury GfK totiž vyplývá, že 9 z 10 internetových uživatelů by alespoň občas vyměnilo cestu do hypermarketu za pohodlný nákup prostřednictvím internetu.
Nákup prostřednictvím internetu není nic nového. V minulém roce nakoupilo v internetovém obchodě více než 2 miliony Čechů. Nejčastěji si vybrali knihy, DVD, CD, elektroniku, výpočetní techniku nebo bílé zboží. Společnost GfK se v listopadové vlně CAWIbusu zajímala, zda by internetoví uživatelé přivítali novou online službu obchodních řetězců.
Její princip je jednoduchý a již delší dobu funguje na mnoha vyspělých trzích. Služba usnadňuje zákazníkům provádět běžné nákupy (potravin, běžné drogerie, úklidových prostředků atd.) v obchodním řetězci. Zákazník nemusí vážit cestu do obchodu, ale sestaví svůj nákupní lístek přímo na internetových stránkách obchodu. Zaměstnanci prodejny připraví objednané zboží, zákazník si ho v určitou hodinu pouze vyzvedne a zaplatí na místě.
Druhá varianta konceptu je pro nakupujícího ještě pohodlnější. Zákazník odešle online objednávku, ale zároveň ji také prostřednictvím internetu zaplatí. Obchodník zpracuje objednávku a přiveze nákup až k zákazníkovi domů.
Z šetření vyplývá, že by téměř 90 % uživatelů internetu přivítalo koncept obchodního řetězce nabízejícího online objednávku běžného nákupu s dovozem až na místo určení, desetina oslovených by takovou službu s vysokou pravděpodobností využívala pravidelně. Nové službě jsou nakloněni častěji muži, a to tací muži, kteří ještě sdílejí jako závislí domácnost s rodiči (do 19 let) a uživatelé ve věku 30 – 39 let. Ti, kteří by takových služeb obchodního řetězce nevyužili, jsou především respondenti nad 60 let a z domácností s nižším čistým měsíčním příjmem do 10 000 Kč.
V porovnání s druhým konceptem je služba obchodního řetězce nabízející online objednávku bez rozvozu objednaného zboží o něco méně atraktivní. I tak by se k jejímu vyzkoušení odhodlalo plných 75 % internetových uživatelů.
V obou případech by většina online zákazníků byla ochotná nezachovat věrnost svému oblíbenému obchodnímu řetězci, pokud by takovou službu nenabízel. Služby, tzv. e-shopping, by totiž využili i v případě, kdy by ji nabízel jiný řetězec než ten, u kterého nejčastěji realizují své běžné nákupy.
Do jaké míry se budou obchodníci inspirovat vizemi svých nakupujících je zatím ve hvězdách. Možná již příští Vánoce budou pro některé zákazníky pohodlnější. Místo ztráty času v přeplněném obchodě si přes počítač prostřednictvím virtuálního sluhy v klidu objednají podle interaktivního katalogu třeba nákup potravin na vánoční stůl. Za chvíli už vidíte přijíždět auto s logem obchodního řetězce.
– red –