Nové, již šesté vydání knihy Ivana Bureše 10 zlatých pravidel prodeje (s podtitulem Prodávat je snazší než dávat) je bez pochyb silným praktickým důkazem její hodnoty, jejího přínosu a významu. Stejně jako řada předchozích autorových knih je nepostradatelná v knihovně všech těch lidí, kteří se zabývají nabídkou a prodejem zboží a služeb.
Myšlenkový leitmotiv knihy plně vychází z Burešova nepřekonatelného naturelu – passion for sale, který v praxi úspěšně uplatnil v tvrdém konkurenčním prostředí v Kanadě a USA, když v emigraci začínal skutečně od píky v nabídce a prodeji, až dosáhl vedoucího postavení v řízení marketingu velké firmy. Tuto jeho vášeň pro prodej, kterou kniha na čtenáře přenáší, navíc pak každá z kapitol knihy podporuje i odborně – autorův bohatý zkušenostní materiál totiž jasně ukazuje, že kromě zaujetí je dobré mít a znát také hlavní zásady úspěšného prodeje.
Autor své zkušenosti a poznatky, doplněné i o teoretické univerzitní studium, znalost zahraničního i domácího prostředí a psychologie člověka, předává nejen široké čtenářské obci, ale i tisícům posluchačů svých kursů. Jeho semináře se silným iniciačním a empatickým nábojem vydají za mnohý certifikovaný kurs marketingu.
Výraznou předností Burešovy knihy je systematičnost a přehlednost výkladu, zajímavá forma podání, která čtenáře láká od kapitoly ke kapitole – dozvědět se o prodeji více a více.
V deseti kapitolách, v deseti pravidlech se závěrečným shrnutím každého pravidla soustřeďuje svou pozornost na hlavní faktory úspěšného prodeje. Ukazuje význam přípravy, získání a shrnutí potřebných informací, znalosti zboží nebo služeb, význam komunikace, zdolávání námitek kupujícího i péče o zákazníky po prodeji zboží. Svůj výklad „jak na to“, jak nejlépe zvládnout umění nabídnout a prodat doprovází příběhy ze své prodejní praxe (např. případ „neprodejné“ farmy, „kuriózních” vysavačů či neoblomné banky aj.).
Od svého třetího vydání je kniha rozšířena o tři nové kapitoly – principy motivace poptávky, principy transformace produktu v ideu a o kapitolu o principech nákupního rozhodování. Tyto kapitoly plně dokumentují Burešovu koncepci filosofického a psychologického rámce knihy. Jeho široký obecný rozhled a humanitní myšlenková dimenze jej vedou k tomu, že nepreferuje jen čistě pragmatické pojetí byznysu, ale pokládá za neodmyslitelnou součást prodeje např. i etický rozměr, jejž chápe jako vyšší princip prodeje, který pomáhá získávat zákazníka pro další nové nákupy, přivádí ho zpět, vytváří vzájemnou důvěru, stimuluje i sebedůvěru prodejce, jeho opravdové seberealizační uspokojení.
Právě proto není Burešova kniha jen „kuchařkou“, pragmatickým návodem. V současné době, kdy prodávání se stalo „chlebem“ statisíců dealerů, obchodních reprezentantů, prodejců a prodavačů všeho druhu, cestou k penězům a úspěchu, může Burešova knížka významně napomoci svými radami a zkušenostmi k získání a udržení zákazníka, k realizaci prodeje, ale přivádí i k zamyšlení nad základními ekonomickými, politickými a psychologickými otázkami, jež s prodejem, nakupováním, ale i výrobou zboží a poskytováním služeb souvisejí, bez nichž o prodeji nemůže být řeč.
Autor recenze: Jaroslav Kubát
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
brož., 145 x 205 mm, 144 str.,
doporučená cena 220 Kč, ISBN 80-7261-114-3