Žijeme v době paradoxů. Či spíše v době, která není nakloněna zbytečné sentimentalitě. Před téměř 25 lety se společnost IBM přičinila o to, aby osobní počítače opustily vědecká pracoviště a obchody pro počítačové nadšence. Velmi rychle se z nich stala nezbytná součást našich kanceláří i našich domovů. O čtvrt století později to vypadá, že IBM se své počítačové výroby hodlá zbavit.
Přestože informace není zatím potvrzena oficiálními zdroji z IBM, zprávu přinesla na sklonku uplynulého týdne média po celém světě. Není se čemu divit. Společnost International Business Machines bez výroby osobních počítačů: to je trochu absurdní představa. Zbaví se tak totiž možnosti spoluovlivňovat segment, jenž pomáhala zakládat.
Už to tolik nenese
IBM patří v současnosti asi 4 % světového trhu s osobními počítači. I toto poměrně malé procento vystačí na třetí pozici, za společnostmi Dell a Hewlett Packard. Jenže současný stav je takový, že na osobních počítačích nejvíce vydělávají firmy jako Microsoft nebo Intel. Jejich programy a čipy jsou totiž standardními součástmi většiny osobních počítačů, co jich na světě existuje.
V tomto IT segmentu se v příštích letech neočekává žádný zvláště výrazný růst. Spíše stagnace. Trh je pozvolna naplňován, poptávka v celosvětovém měřítku klesá a firmy mají nižší ziskové marže. IBM tedy činí z podnikatelského hlediska v podstatě jedinou rozumnou věc. Prodej divize osobních počítačů navíc koresponduje se současnou strategií společnosti: stát se nejen obyčejným obchodníkem s počítačovými technologiemi, ale zákazníkovi nabídnout také něco navíc. V tomto případě je to konzultační servis, který má zákazníkovi pomoci zvýšit jeho efektivitu. Už v roce 2002 proto IBM koupilo za 3,5 mld. USD (81 mld. Kč) firmu PricewaterhouseCoopers Consulting.
Pokud se tolik diskutovaný prodej výroby osobních počítačů uskuteční, dostane za něj IBM mnohem méně. Cena této divize se podle neoficiálních odhadů pohybuje někde mezi 1 až 2 miliardami dolarů. Nejžhavějším zájemcem je prý čínská společnost Lenovo, které doma patří čtvrtina trhu s osobními počítači. Lenovo s IBM již nějaký čas jedná a je dokonce možné, že místo klasického odkupu vytvoří s počítačovou legendou společný podnik.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.