Svět mobilních telefonů zažívá malou senzaci. Jihokorejskému Samsungu se podařilo dobýt stříbrnou pozici v pomyslném žebříčku nejúspěšnějších firem. Prozatím sice jenom ve třetím čtvrtletí letošního roku, ale pro americkou Motorolu je to smutná porážka.
Za všechno tak trochu může čerstvě uveřejněná studie agentury Gartner, která patří mezi nejuznávanější analytické společnosti v segmentu mobilních telekomunikací na světě. Podle údajů zveřejněných ve studii jsou pozice na světovém trhu rozloženy momentálně následovně: 30,9% podíl patří finské Nokii a s ním také první místo, za ní je s 13,8 % Samsung a teprve pak dosavadní dvojka Motorola, která si odkrojila koláč o velikosti 13,4 procenta.
Útok na prvenství se nezdařil
Komicky si teď možná připadá Ed Zander, nejvyšší šéf Motoroly. Před časem se totiž svěřil v interview pro agenturu Reuters, že jeho mateřská firma hodlá do budoucna připravit Nokii o prvenství. Zatím bude mít co dělat, aby si dobyla ztracené pozice. Přitom ještě letos v jarních měsících držela Motorola téměř 16 % světových trhů s mobilními telefony.
V létě se ale karta obrátila. Samsung prodal po celém světě podle statistik agentury Gartner kolem 22,39 milionů mobilů, zatímco Motorola o 600 tisíc kusů méně. Pořád je to sice přibližně o 30 milionů méně než se podařilo firmě Nokia, ale v tuto chvíli jde především o ono „stříbrné” místo.
Pomohly rozvojové trhy
Samsungu se tak podařilo přesně to, co si před časem předsevzal. Přišel na trh s novými typy telefonů s vestavěnou kamerou a jako dobrý marketingový tah se ukázala i výrazná orientace na rozvojové trhy. Ty už dnes ostatně nepodceňuje ani Nokia, která chystá investice do výrobních závodů v Indii a v Číně.
Tváří v tvář těmto nesporným úspěchům se mohou zdát trochu matoucí poslední hospodářské výsledky Samsungu za třetí čtvrtletí. Celá skupina dosáhla zisku ve výši 2,35 mld. USD (54,53 mld. Kč), což představuje meziroční pokles přibližně o 14 procent. Na vině jsou jednak slabší výsledky dalších divizí, ale také cenová válka, kterou v segmentu mobilních telefonů zahájila Nokia. Když začala zlevňovat, přinutila k tomuto kroku i své konkurenty.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.