V dílně reklamní agentury Ogilvy&Mather se zrodilo pokračování úspěšné série TV spotů s postavičkou malého „Rapera“ pro společnost IKEA. V rámci testování Sujet Focus, které provádí firma FOCUS Cz Marketing & IT Research, se ve 46. testovacím týdnu spot této společnosti umístil na prvním místě. Nejvyšších hodnot z celé šestnáctky spot zaznamenal v oblasti výzkumu známost a asociace. U líbivosti se však spot propadl až doprostřed „bojového“ pole. Spot se líbil především cílové skupině s nižším příjmem, dále starší generaci a více ženám než mužům. Nejvyšších hodnot dosahuje spot u image kritérií moderní, originální a sympatický.
Citroen přichází s novou C5. Spot této společnosti se umístil na druhém místě. Za vítězným spotem IKEA zaostal o 6,5 bodu z pohledu celkového skóre, které zohledňuje všechny oblasti výzkumu Sujet Focus. Spot získal u všech oblastí výzkumu vysoce nadprůměrných hodnot, což ho vyneslo až na druhé místo. Spot avšak ani u jedné z oblastí nedosáhl nejlepších hodnot. Spot se líbil především mužům, dále mladší generaci a respondentům s nižším příjmem domácnosti. Respondenti připisují spotu kritéria image moderní, sympatický ale i agresivní. Pro automobilku Citroen ho adaptovala na české podmínky agentura Euro RSCG Praha.
Televizní spoty značky RC Cola máme možnost v televizi zhlédnout jenom ojediněle. Navzdory tomuto faktu se tento spot značky RC Cola, která patří společnosti Kofola a.s., dokázal prosadit mezi konkurenční šestnáctkou a dosáhl až na třetí příčku. Spot jednoznačně vyhrává v oblasti výzkumu líbivost. Zajímavým faktem je, že se líbil více mužům než ženám. V oblasti výzkumu známost však dominuje něžné pohlaví. Respondenti charakterizují tento spot z pohledu image jako obzvlášť originální, sympatický a moderní. Pro společnost Kofola vytvořila tento televizní spot reklamní agentura Bi Praha/Red Cell.
Na prvním místě v databance za rok 2004 nadále panuje TV spot značky Kofola, který vytvořila agentura Kaspen. V rámci Sujet Focus byl tento spot testován v 14. týdnu 2004.
SUJET FOCUS
Sujet Focus je standardizované testování, které probíhá kontinuálně každý týden, a spadá do kategorie kvalitativních výzkumů. Cílem výzkumu je ukázat konkurenceschopnost a charakteristiky jednotlivých SUJET. Výzkum probíhá formou osobních interview na vzorku 150 respondentů. Oblastmi výzkumu je míra prosazení, známost, líbivost, asociace na značku, image, oslovené cílové skupiny, a to vše za účelem srovnávacích hodnot. SUJET = z franc. předmět, podnět. Tímto pojmem se v mezinárodním koncernu Focus označuje každý reklamní nosič – TV spot/print/prospekt/billboard/rozhlasová reklama/plakát/city light atd.
Dušan Belko
FOCUS Cz Marketing & IT Research
Čtěte také
SEGMENT: školní a kancelářské potřeby v období BACK TO SCHOOL
Reklama v segmentu školních a kancelářských potřeb
Letecká doprava dominovala: nejvíce investovala společnost Turkish Airlines
Mezi developery loni nejsilněji inzerovala CENTRAL GROUP
Celebrity v reklamě ovlivňují postoj lidí ke značce, potvrdil výzkum