Společnost GfK mapuje vývoj zásilkového obchodu v České republice každoročně od roku 1996. Pravidelně zjišťuje mezi obyvateli České republiky to, jaké znají zásilkové obchody, zda využívají jejich služeb, co prostřednictvím zásilkových obchodů nakupují a jak vnímají jejich image a hodnotí služby.
Ve vývoji zásilkového obchodu můžeme pozorovat dvě tendence. Zatímco známost většiny firem od roku 2003 mírně stoupla, dlouhodobě zájem o nákup prostřednictvím zásilkového obchodu spíše poklesl. V roce 1996 nakupovala u zásilkových firem téměř polovina dotázaných (48 %), v roce 2004 je to pouze 32 %, tedy jedna třetina dotázaných. Mezi loňským rokem a letošním poklesl nákup přes zásilkový obchod o 2 procentní body.
Častějšími zákazníky zásilkových domů jsou ženy. Ze všech dotázaných žen jich nakupuje přes zásilkový obchod 37 %, zatímco z dotázaných mužů 27 %. Typickou zákaznicí zásilkové služby je žena ve středním věku, se středním nebo vysokoškolským vzděláním, žijící ve větším městě v domácnosti s vyššími příjmy. Dámské oblečení je tedy logicky stále nejčastěji nakupovaným zbožím, i když objem nákupu od loňského roku poklesl o 6 %. Pánské oblečení nakupují mladí muži do 29 let, rovněž se však snižuje zájem o tuto skupinu zboží.
Stoupá zájem o knihy a hudbu, tyto skupiny zboží nakupují zákazníci zásilkových firem o 5 % častěji než v loňském roce a jsou doménou především mužů.
Nejznámější a nejlépe hodnocenou zásilkovou službou je již od roku 1996 tradičně Quelle (podpořená znalost 75 %), která si také oproti roku 2003, společně s firmou Otto (podpořená znalost 39 %), mírně polepšila image. Pohoršily si naopak společnosti CCS Triangl a Horizont. V hodnocení image vybraných zásilkových obchodů se liší skupina respondentů, kteří mají se zásilkových obchodem již nějakou zkušenost – jejich hodnocení většiny zásilkových společností je pozitivnější.
Společně s firmou Neckermann, která je vnímána rovněž pozitivně – 23 % dotázaných je přesvědčena, že Neckermann nabízí kvalitní zboží, zařadili respondenti Quelle mezi drahé zásilkové služby. Velmi pozitivní hodnocení služeb získala firma Knižní klub, která se řadí také k nejznámějším firmám na trhu – spontánně si ji vybaví 19 % dotázaných, z hlediska podpořené znalosti se však ocitá na druhém místě známosti – 60 % dotázaných Knižní Klub zná.
G.1 Jaké zásilkové služby znáte? (podpořená znalost)
G.2 Nakupujete přes zásilkový obchod?
G.3 Nákup zboží v posledních 6 měsících – porovnání výsledků – 2001, 2002, 2003, 2004