Výzkum SHOPPING MALL 2004, realizovaný společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v deseti velkých českých a moravských městech, odhalil rostoucí oblibu nákupních center. Téměř polovina oslovených chodí do nákupního centra alespoň jednou týdně, další čtvrtina každý druhý týden.
Čtvrtina návštěvníků tráví ve svém oblíbeném nákupním centru v průměru více než 2 hodiny, polovina se zde zdrží po dobu 1-2 hodin. Jen asi pětina oslovených je s návštěvou nákupního centra obvykle hotova rychleji než za hodinu. Nejdéle se samozřejmě zákazníci zdržují v těch centrech, která mají velkou obchodní pasáž, více stravovacích jednotek a případně i multikino.
Zatímco frekvence návštěvnosti se příliš nemění, za poslední dva roky významně vzrostla výše průměrné celkové útraty v centru, která v současnosti činí již 1640 Kč.
Jednoznačně dominujícím prvkem většiny center je hypermarket (či supermarket), který téměř při každé návštěvě centra navštíví 70% osob, a kde také zpravidla zůstane většina částky utracené v centru. Naopak u pětiny návštěvníků jsou rozhodující nákupy ve specializovaných prodejnách (kde nejvíce utrácejí mladí lidé, domácnosti s nadprůměrnými příjmy a také větší domácnosti). Roste také podíl lidí stravujících se v centru.
V Praze je nejnavštěvovanějším nákupním centrem Nový Smíchov, v Brně jsou na čele žebříčku návštěvnosti centra Olympia a Globus, v Ostravě a v Hradci Králové Futurum, v Plzni Tesco Rokycanská. Globus je nejpreferovanějším centrem v Olomouci, Pardubicích a v Ústí nad Labem.
Respondenti byli také požádáni, aby ohodnotili z hlediska různých parametrů nákupní centra, se kterými mají osobní zkušenost. Celkově z tohoto celorepublikového srovnání vyšla nejlépe pražská nákupní centra OC Letňany a Metropole Zličín
Grafy:
NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ NÁKUPNÍ CENTRA V PRAZE
(podíl pražských domácností, které dané centrum navštěvují, v %)
Pramen: SHOPPING MALL 2004 (INCOMA + GfK)