Na světě existuje mnoho automobilových značek a tisíce různých modelů. Konkurenční prostředí a boj o zákazníka jsou stále intenzivnější. Do budoucna tak mají největší šanci uspět ty značky, které z pohledu zákazníků něco konkrétního znamenají, nabízejí jedinečnou a odlišnou hodnotu, mají své komunity věrných a z pohledu firmy vytvářejí požadovanou akcionářskou hodnotu.
Na právě uskutečněné změně značky Daewoo na Chevrolet je zajímavé to, že produkty/modely zůstávají stejné. Použijeme-li známou definici, která říká, že
Produkt + Aura = Brand, potom:
Tacuma + Daewoo = Daewoo Tacuma
Tacuma + Chevrolet = Chevrolet Tacuma.
Daewoo Tacuma
Chevrolet Tacuma
Poskytne značka Chevrolet a s ní spojené hodnoty a asociace zákazníkům jiný zážitek, odlišnou zkušenost, i když produkt zůstane nezměněn?
Můžeme zvolit i další pohled, jinou definici: síla značky z pohledu zákazníka je funkcí diferenciace a relevance. Potom: budou zákazníci značku Chevrolet interpretovat jako více odlišnou (nabízející jedinečnou a odlišnou hodnotu) a relevantní, než značku Daewoo? Bude mít význam značky Chevrolet pro zákazníky větší přitažlivost („sex-appeal“), než značka Daewoo?
A jak na změnu bude reagovat konkurence? Nepoleze značka Chevrolet do zelí jiným etablovaným značkám, snad dokonce i svým sesterským (Opel, Vauxhall)?
Samozřejmě nesmíme zapomenout (a to především) na akcionáře, tedy GM. Hodnota značky pro akcionáře = dodatečné cash-flow, které výrobce získává ze spojení značky/aury s produktem. Jedná se pro GM o změnu, která zlepší cash flow a zvýší akcionářskou hodnotu?
Téma do diskuse tedy zní: Podaří se nebo nepodaří značce Chevrolet vytvořit v myslích evropských zákazníků větší, silnější a pozitivnější obtisk, než značce Daewoo (a jak se to projeví na značce Opel či Vauxhall)? Jaké jsou pravděpodobné scénáře postupu značky Chevrolet v Evropě (zachování kontinuity „korejských“ modelů vs. celková amerikanizace modelové řady vč. dovážení amerických modelů do Evropy)? A vydělají akcionáři GM v konečném důsledku více?