Za poslední tři roky jsem opakoval slovo marketing snad už tisíckrát. Všude se s ním potkávám. Zákony tržního světa vnímají marketing jako svoji běžnou součást. Pro ty zástupce firem, kteří si zúžili marketing pouze do jedné z jeho podob – tedy do obchodu – je jeho důležitost jednoznačná. Kdo neprodává, nežije. Ale co ti, kteří za ním vidí i něco jiného něž jen obchod? Jak prosté. Ti, kteří se nespokojují s všemocným trhem, si postavili do středu svého vesmíru zákazníka a maximální dvoustranný efekt. Což znamená co nejvíce užitku pro zákazníka za podmínek přiměřených a cílených nákladů.
Na svých každodenních jednáních se snažím v roli apoštola marketingu odhalovat, v čem je jeho skutečný význam. Pokusím se podělit s vámi o pár svých poznatků. Spektrum brněnských firem se nijak neliší od zbytku celé republiky. Někteří jsou více, jiní méně úspěšní. Míra úspěchu je podmíněna různými specifickými prvky. Jeden směr je výrazný a platí s vysokou pravděpodobností. Firma, která přichází s nějakou opravdovou marketingovou bombou, se výrazně prosazuje. V Brně mě velmi nadchly firmy Student Agency a Starobrno. Jejich marketing je moderní, obsahuje kreativní prvky, ze kterých je zřejmá systémovost a propracovanost.
Jednou z nejčastějších odpovědí mých zákazníků na otázku proč se nepustí do něčeho nového, co na našem trhu ještě nebylo, je, že se bojí. „Až s tím přijde někdo jiný, to by stálo peníze …..“, nebo „no to je hezký, ale pro ty velký….“ Na začátku každého marketingového projektu je vždy investice. Stejně tak jako u aut, strojů, počítačů či mobilních telefonů. Vše jsou náklady, potažmo investice. Spolu s nimi je očekávání nějakého přínosu.
Napadá mě otázka. Jak rizikové je neriskovat?
Většina klíčových osob, které mají rozhodovací pravomoc, jsou – co se týče marketingu – velmi konzervativní. Nepleťme si správnou strategii s prapodivnou hrou čísel typu: máme pro vás slevu. Prvky moderních marketingových strategií bývají vtip, zajímavý nápad, maximální hodnota pro zákazníka. Ve správný čas, na správném místě, správným způsobem.
Je zrovna ten váš marketing správný? V nadpisu jsem použil velmi tvrdé slovo: revoluce. Myslím, že už dozrál čas. Proč by to nemohlo být právě Brno, kde se bude rodit správný marketing jako houby po dešti. Vždyť Moravané byli v minulosti pověstní svoji odvahou a statečností.
Osobně bych to svému městu přál. Je příjemné být zákazníkem tam, kde vítězí správný marketing. Nejen, že firma plná správného marketingu jednoznačně a nezvratně staví zákazníka na první místo, ale také všechny části marketingu (například servis, komunikace, dokumentace apod.) jsou v souladu a v pořádku. Dobrým zvykem v našich končinách je provádět revoluci klidným (sametovým) způsobem. Proto by i tato marketingová revoluce mohla proběhnout stejně. V ulicích se budou procházet spokojení a usměvaví lidé z obou stran barikád.
Znovu se ptám, jak rizikové je neriskovat? Ti, co se bojí, čekají, ti, co čekají, mizí a nikdo neví, zda tu byli, nebo nebyli…. Nechci se pouštět do tvorby sté první definice marketingu. Spíše než definici byl chtěl vytvořit obraz. A přestože vůbec neumím malovat, tento by mně mohl jít.
Podnikatel (manažer) zbaven všech obav a nejistot se hrdě a promyšleně pouští do změn. Jak se jednou do toho dává, nepolevuje. Možná vám připadá podivné mé srovnání s hrdostí moravských pánů, jak nechávali své mladé životy na bitevní poli, přesto podobnost není čistě náhodná. Dnešní manažeři také pokládají své kariéry a často i majetky na oltář odvahy. Volí mezi investicí do stolů a židlí (dobrá židle je grunt) nebo myšlenek. Co je myšlenka? Vidět to není, chytit se to nedá. Přesto dokáže bořit i tvořit. Záleží, ve kterých rukách a hlavně hlavách je.
Na začátku jsem uváděl dvě brněnské firmy (Student Agency a pivovar Starobrno), také jejich manažeři jistě měli mnoho pochyb, když zvažovali marketingové změny, ale čas ukázal, že měli pravdu. Jejich tah výrazně zamíchal tržním podílem. A oni mohli s klidem otočit otázku. Jak výhodné je riskovat?
S přáním, kéž se nám všem podaří najít svůj správný marketing, se připravuji na odchod, na další jednání, kde budu znovu vysvětlovat, jak důležité je udělat správnou volbu pro svůj marketing.