Japonská společnost NTT DoCoMo je jedním z největších mobilních operátorů na světě. Nejenom v rodném Japonsku, které představuje jednu desetinu světového mobilního trhu, ale i v mnoha dalších zemích má na 48 milionů zákazníků. Nabízí jim služby na úrovni, o níž se většině evropských operátorů zatím může jen zdát. Mezi její partnery se v těchto dnech zařadila rovněž americká Motorola.
Od poloviny srpna nabízí DoCoMo japonským majitelům mobilních telefonů třetí generace možnost provádět prostřednictvím mobilu platby kartou. Zaručují jim naprostou bezpečnost převodu: některé z modelů telefonu dokonce potvrzují transakci pouze na základě otisku prstů. Jedná se ovšem pouze o jednu z novinek. DoCoMo je proslulé tím, že neusíná na růžích.
Motorola byla úspěšnější
Japonský mobilní trh patří k nejvyspělejším na naší planetě a společnosti DoCoMo na něm patří asi nejvýznamnější místo. Není se tedy čemu divit, že jejím prostřednictvím hledá do země vycházejícího slunce cestu finská Nokia, která již delší čas vede se společností DoCoMo rozhovory o možném partnerství. Zatím úspěšnější byla Motorola, která už v těchto týdnech rozjíždí společný projekt. Americká firma, jejíž loňský obrat dosáhl v loňském roce 27,1 mld. USD (716,2 mld. Kč), hodlá společně s japonským operátorem vyvíjet 3G telefony pro podnikatelskou klientelu. Výsledky spolupráce by se měly na japonském trhu objevit na jaře příštího roku. Telefony založené na technologii FOMA jsou sice koncipovány jako třetí generace mobilních přístrojů, ale mají být kompatibilní i s technologiemi GSM a GPRS. Technologii FOMA používá DoCoMo už od roku 2001, ale v daném případě tomu bude poprvé, co se přístroje budou vyrábět mimo japonské území. Obě společnosti zatím tají konkrétní informace o rozpočtu celého projektu.
Internet jak v počítači
Telefony budou mít spojení se sítí LAN, a tak se jejich uživatelé mohou těšit nejen na rychlý přístup do internetové sítě, ale konečně se prý dočkají také toho, že se jim internetové stránky budou zobrazovat ve své standardní podobě. Telefony FOMA mohou přijímat rovněž elektronickou poštu včetně příloh. Oba partneři doufají, že se jim podaří za pomoci toho druhého rozšířit své operace na japonském, americkém i evropském trhu. Nicméně je jasné, že připravované novinky využijí a vyzkoušejí nejdříve zákazníci v Japonsku. Podíl této země na světovém mobilním koláči není sice tak významný jako u ostatních velmocí, ale pokud se využití moderních technologií týká, už opravdu naplno žije ve 21. století.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.