Marketing

British Airways sice se ziskem, ale na válečné stezce

Na evropském nebi rozhodně nepanuje poklidné léto. Stoupající ceny ropy a italská vláda chránící své národní aerolinky se dokázaly postarat o rozruch, který nemá rozhodně nic společného s okurkovou sezonou. Bez povšimnutí nezůstalo ani vyhlášení čtvrtletních hospodářských výsledků British Airways. Vždyť se jedná o jednu z mála velkých leteckých společností, která je momentálně v zisku. Navíc právě tyto aerolinky jsou jediné, které se pustily do boje s italským protekcionalismem.

Evropská dvojka dokázala vybojovat velmi nerovný boj s ekonomickými a společenskými podmínkami, které v letecké dopravě panovaly v minulém roce. Za druhé letošní čtvrtletí vykázala společnost čistý zisk ve výši 70 mil. GBP (3,35 mld. Kč), což představuje výrazný rozdíl oproti ztrátě 63 mil. GBP ve stejném období loňského roku. To vše jen při mírně zvýšeném obratu, jenž činil 1,93 mld. liber.

Ropa zvýší ceny letenek
Jedním z největších problémů, které mohou způsobit, že se British Airways (BA) nebude dařit tak dobře po celý rok, jsou neustále rostoucí ceny ropy. Britské aerolinky proto oznámily, že hodlají zvýšit ceny letenek u dálkových letů. Ceny letů na krátké distance zatím zůstanou beze změny, a to i přesto, že celý tento segment bude pro BA letos opět neziskový. Jenže právě v Británii působí několik nízkonákladových leteckých společností, které jsou již řadu let nepřehlédnutelnou konkurencí BA pro lety na krátké vzdálenosti.

Rostoucí náklady na pohonné hmoty ale dělají vrásky na čele i ostatním konkurentům. Další velké britské aerolinky Virgin Airlines netrpělivě vyčkávaly až BA oznámí zvýšení cen letenek a vzápětí rovněž zdražily. To italské aerolinky Alitalia si s něčím jako konkurenční boj velké starosti dělat nemusí. Od toho totiž mají svou vládu.

Hospodářská soutěž po italsku
Před několika dny požádala italská vláda prostřednictvím organizace Enac, která reguluje italskou leteckou přepravu, několik desítek leteckých společností operujících na území Itálie, aby nesnižovaly ceny letenek pod úroveň, kterou nabízí Alitalia. Jedná se sice jen o některé dálkové linky, nicméně i tak byli mnozí udiveni, jakže si Itálie představuje tu evropskou hospodářskou soutěž. A ještě více napodiv je ovšem to, že se prakticky všechny letecké společnosti tomuto požadavku podřídily.

Do boje se daly jen British Airways, které požadují co nejrychleji schůzku s představiteli Evropské komise. Brusel se k podivné politice italských vládních představitelů vyjádřil zatím velmi opatrně: jedná se prý o rozhodnutí, které je proti duchu vnitřního obchodu. S tak vágním vyjádřením se ale management BA rozhodně nemíní spokojit. Tím spíše, že Enac právě BA spolu s německou Lufthansou obvinil veřejně z toho, že snižují své ceny proto, aby zlikvidovaly Alitalii, která sama o sobě patří k neztrátovějším evropským leteckým společnostem.

-čzb-

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!