Téměř tři čtvrtiny příslušníků „internetové“ populace (73%, v přepočtu 1,23 mil.), kteří hodlají letos odjet na dovolenou, se chystají strávit alespoň část své dovolené v zahraničí. 24% rekreantů (v přepočtu 409 tis.) plánuje výhradně zahraniční dovolenou. Služeb cestovních kanceláří přitom hodlají využít asi dvě pětiny (43% žen a 36% mužů) odjíždějících na dovolenou. Cestovní kanceláře budou využity hlavně při cestách do zahraničí. Uvedená čísla přinesl nejnovější výzkumu IAB Insight zaměřený na letošní dovolenou.
O rostoucím pracovním vytížení „internetové“ populace svědčí skutečnost, že 14% z celkového počtu dotázaných (odpovídá 412 tis. osob) uvedlo, že letos na dovolenou vůbec nepojede a 28% ještě není rozhodnuto. Obecně uvádějí lidé starší 30 let kratší dovolenou, než nejmladší věkové skupiny. Obvyklé je zejména vybírání dovolené po jednotlivých týdnech, související pravděpodobně s intenzitou pracovního vytížení a možná i s obavami z dlouhodobější nepřítomnosti v zaměstnání. Lidé ve věku 50 a více let překvapivě často (29%) uvažují o velmi krátké – maximálně týdenní – dovolené. Příčinou tohoto dříve neobvyklého jevu může být strach z nahromadění pracovních úkolů nebo i případné ztráty zaměstnání, která ve vyšším věku často představuje těžko řešitelný problém. Přitom právě starší lidé by měli častěji odpočívat.
Při cestách do zahraničí se respondenti z řad „internetové“ populace odjíždějící na dovolenou nejčastěji ubytovávají v hotelu (cca 1/3 respondentů). Jako místo pobytu při tuzemské rekreaci je nejčastěji uváděna vlastní chata nebo chalupa (23% – odpovídá 384 tis. osob).
Z údajů o předpokládaných výdajích na dovolenou nelze vysledovat žádný jednoznačný trend. Skutečnost, že poměrně značný počet respondentů plánujících dovolenou (15%, 254 tis. osob) hodlá za letošní dovolenou vydat více než 20 tis. korun svědčí o tom, že mnoho lidí na dovolené šetřit nehodlá.
– red –